Gunawan, Ilham Ramadan and Dr. Sugeng Susilo Adi, M.Hum. (2022) Students’ Perception Toward The Use of Podcast Through Self-directed Learning in Improving Listening Skill. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Listening adalah salah satu keterampilan bahasa Inggris yang paling penting untuk dikuasai, karena untuk berkomunikasi dengan seseorang, kita perlu mendengarkan. Podcast adalah salah satu contoh media untuk belajar listening. Seperti yang kita tahu podcast bebas untuk diakses di banyak platform, seperti Youtube, Ipod, Spotify, dan lain sebagainya. Artinya, siswa dapat menggunakan podcast sebagai media pembelajaran untuk belajar listening secara mandiri. Berdasarkan penjelasan di atas, penelitian ini akan menyelidiki mahasiswa pendidikan tinggi pada Program Pendidikan Bahasa Inggris dari Fakultas Ilmu Budaya Universitas Brawijaya untuk mengetahui persepsi mahasiswa tentang podcast dalam meningkatkan listening. Metode penelitian yang digunakan peneliti dalam penelitian ini adalah penelitian survey. Penelitian ini menggunakan kuesioner dengan 14 pernyataan untuk mengumpulkan data sebagai instrumen. Terdapat 46 mahasiswa Program Pendidikan Bahasa Inggris yang mengikuti studi ini. Untuk membantu menganalisis data, peneliti menggunakan bantuan dua software yaitu IBM SPSS Statistics 25 dan Microsoft Excel. Berdasarkan hasil, sebagian besar siswa menunjukkan respon positif tentang podcast. Mereka sepakat jika podcast dapat meningkatkan kemampuan listening mereka.
English Abstract
Listening is one of the most important English skills to master, because to communicate with someone, we need to listen. Podcast is one of the example of media to learn listening. As we know podcast is freely to access in so many platforms, such as Youtube, Ipod, Spotify, and so on. It means that students can use podcast as learning medium to learn listening independently. Based on the explanation above, this study will investigate students of higher education at English Language Education Program from Faculty of Cultural Studies of Brawijaya University to figure out about the students’ perception about podcast in improving listening. The research method used by the researcher in this study is survey study. The study used questionnaire with 14 statements to collect the data as the instrument. There are 46 students at English Language Education Program take in this study. To help analyzed the data, the researcher used the assistant of two softwares, IBM SPSS Statistics 25 and Microsoft Excel. Based on the result, most of the students show positive response about podcast. They agreed if podcast can improve their listening skill.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 0520120192 |
Uncontrolled Keywords: | Students, Perception, Podcast, Self-Directed Learning, Murid, Persepsi, Podcast, Pembelajaran Mandiri |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | soegeng sugeng |
Date Deposited: | 11 May 2023 07:45 |
Last Modified: | 11 May 2023 07:45 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/199432 |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
ILHAM RAMADAN GUNAWAN.pdf Restricted to Registered users only until 31 December 2024. Download (2MB) |
Actions (login required)
View Item |