EFL Students’ Perceptions on the Use of Video-Recording as One of the Assessment Tool Applied in Speaking Class

Rodhiyya, Hanin Robbi and Dian Novita Dewi, S.Pd., M.Li. (2020) EFL Students’ Perceptions on the Use of Video-Recording as One of the Assessment Tool Applied in Speaking Class. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Pengaruh perkembangan digitalisasi menyebabkan standar edukasi untuk siswa menjadi semakin tinggi. Siswa diharuskan memiliki kemampuan dan skill tambahan untuk mampu bersaing dikemudian hari. Selain bisa mengikuti perkembangan teknologi yang terus berkembang, mahasiswa juga dituntut untuk berkomunikasi secara global. Bahasa Inggris sebagai bahasa internasional menjadi standar yang harus dikuasai, terutama untuk keterampilan berbicara. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui persepsi siswa EFL tentang penggunaan perekaman video sebagai salah satu alat penilaian di kelas berbicara. Penelitian ini menggunakan metode survei cross-sectional dengan pendekatan kuantitatif untuk mengumpulkan data. Peneliti menggunakan kuesioner yang terdiri dari 18 item sebagai instrumen penelitian ini. Responden penelitian ini terdiri 110 mahasiswa tahun kedua Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris, Universitas Brawijaya, Malang. Dalam menganalisis data, peneliti menggunakan SPSS ver. 17.0. Hasil penelitian menunjukkan bahwa siswa memiliki persepsi positif terhadap penggunaan rekaman video sebagai alat penilaian di kelas berbicara. Dengan skor rata-rata sebesar 92.8%, diketahui bahwa dengan menggunakan perekaman video siswa dapat meningkatkan motivasi mereka dan meningkatkan kepercayaan diri mereka untuk berbicara bahasa Inggris dengan lebih baik. Ini juga membantu untuk melakukan aktivitas refleksi diri dengan menunjukkan kekuatan dan kelemahan mereka melalui video. Hal ini mengimplikasikan bahwa perekaman video cocok dan berdampak baik sebagai alat penilaian di kelas speaking. Namun, peneliti tetap menyarankan agar guru lebih memperhatikan siswa yang masih memiliki masalah keraguan diri dan mengintegrasikan rekaman video ke dalam RPP atau menggabungkan dengan metode atau kegiatan lain karena bermanfaat bagi keterampilan berbicara siswa

English Abstract

The influence of digitalization has led to higher education standards sets for students. Students are required to have additional abilities and skills to be able to compete in the future. Besides being able to keep up with the ever-developing technology, students are also required to communicate globally. English as an international language becomes a standard that must be mastered, especially for speaking skills. This study aimed to find out EFL students’ perceptions on the use of video-recording as one of the assessment tools in speaking class. This study used a cross-sectional survey method with quantitative approach to collect the data. The researcher used questionnaire that consists of 18 items as an instrument of this study. There were 110 respondents from second-year students of English Language Education Study Program, Universitas Brawijaya, Malang. In analyzing the data, the researcher used SPSS ver. 17.0. The result of the study showed that the students have positive perception towards the use of video-recording as the assessment tool in speaking class. With a mean score of 92.8%, it is found that using video-recording students can increase their motivation and boost their confidence to speak English better. It also helps to conduct self-reflections activity by pointing out their strengths and weaknesses through the video. This implies that video-recording suitable and has a good impact as an assessment tool in speaking class. However, the researcher still suggests the teacher pay more attention to students who still have self-doubt problems and integrating video-recording into lesson plan or combining with other methods or activities as it is beneficial for students’ speaking skills

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0520120188
Uncontrolled Keywords: Video-Recording, Assessment, Speaking Class, Students Perception, Perekaman Video, Penilaian, Kelas Berbicara, Persepsi Siswa
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 11 May 2023 06:38
Last Modified: 11 May 2023 06:38
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/199398
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Hanin Robbi Rodhiyya.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2023.

Download (3MB)

Actions (login required)

View Item View Item