Zahra, Halimatuz and Widya Caterina Perdhani, S.Pd., M.Pd. (2023) A Speech Act Analysis of a Pre-Service Teacher in an EFL Classroom. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Misunderstanding in communication may happen in an EFL classroom due to improper use of speech acts. This research aims to find out and analyze the classification of speech acts and the function performed by a pre-service English teacher at SMAN 7 Malang. This implies a qualitative descriptive study, looking at the pre-service English teacher’s talk in an EFL classroom. The present study focuses on the classification of speech acts employed by Searle. The finding of this study indicates four speech act types uttered by the teacher. It consists of 41 representatives out of 185 utterances, 120 utterances of directive type, 7 utterances of commissives, and 17 utterances of expressive. Moreover, of all the most function used in each type, the questioning function was used the most with 73 occurrences. To conclude, the results of this study show that directive type dominates the data with 64.9% out of the utterances, followed by representatives at 22.2%, expressive at 9.2%, and commissives at 3.8%.
English Abstract
Kesalahpahaman dalam komunikasi dapat terjadi di kelas Bahasa Inggris sebagai bahasa asing karena penggunaan tindak tutur yang tidak tepat. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui dan menganalisis klasifikasi tindak tutur dan fungsinya yang dilakukan oleh guru praktikan Bahasa Inggris di SMAN 7 Malang. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif, membahas terkait tindak tutur guru praktikan bahasa Inggris di kelas Bahasa Inggris sebagai bahasa asing. Penelitian ini berfokus pada klasifikasi tindak tutur menggunakan teori Searle. Temuan penelitian ini menunjukkan empat jenis tindak tutur yang diucapkan oleh guru. Terdiri dari 41 ujaran representatif dari 185 ujaran, 120 ujaran bertipe direktif, 7 ujaran komisif, dan 17 ujaran ekspresif. Selain itu, dari semua fungsi yang paling banyak digunakan di setiap jenis, fungsi bertanya paling banyak digunakan dengan 73 ujaran. Kesimpulannya, hasil penelitian ini menunjukkan bahwa tipe direktif mendominasi data dengan 64,9% dari ucapan, diikuti oleh representatif sebesar 22,2%, ekspresif sebesar 9,2%, dan komisif sebesar 3,8%.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 0523120010 |
Uncontrolled Keywords: | Speech acts, Illocutionary force, EFL classrooms, Tindak tutur, Kekuatan ilokusi, Kelas Bahasa Inggris sebagai bahasam asing |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | soegeng sugeng |
Date Deposited: | 11 May 2023 06:17 |
Last Modified: | 11 May 2023 06:17 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/199383 |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
Halimatuz Zahra.pdf Restricted to Registered users only until 31 December 2025. Download (5MB) |
Actions (login required)
View Item |