Gladiswandasari, Gayatri Novio and Alies Poetri Lintangsari, S.S., M.Li. (2022) The Effect of Using Duet Feature on TikTok on Students’ Speaking Performance. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
The duet feature on TikTok can be used for educational purposes. In this research, it was used as a media to measure students' speaking performance. This research focused on measuring the effect of the duet feature on TikTok on students' speaking performance and also explores students' perception on the use of the duet feature on TikTok as a media for their speaking performance. To find out whether this technique was effective or not, the researcher used a pre-experimental research design with the one-group pretest-posttest method. Pre-test and post-test were used to measure students' speaking performance. Meanwhile, to determine students’ perceptions, the researcher used an online questionnaire. This research was conducted on eighteen students of class X A of Industrial Chemicals of SMK Putra Indonesia Malang as the participants. The research was conducted in six designed meetings; the first meeting was for the pre-test where students were asked to make a video conversation in pairs; the second up to fifth meetings were for treatment where they were given examples of speaking lessons using the duet feature on TikTok; and the last meeting for the post-test where they were asked to do a duet with a video that had been provided by the researcher on TikTok and also filled out the questionnaire. The findings of this research indicate that students' speaking performance increased by using the duet feature on TikTok as a media for learning speaking as indicated by the increase in the student’s average score by the pretest and posttest. From the perspectives, many of them were interested in using this method, but some of them faced various problems and anxieties in their speaking performance which cannot be solved by this media. English Teachers are recommended to use duet feature on TikTok in teaching speaking. In addition, further researchers who will conduct research about the duet feature on TikTok are suggested to provide a video with Indonesian subtitle to make students understand more and try to catch the conversation to find appropriate response.
English Abstract
Fitur duet di TikTok dapat digunakan untuk tujuan pendidikan. Dalam penelitian ini, digunakan sebagai media untuk mengukur kemampuan berbicara siswa. Penelitian ini berfokus untuk mengukur pengaruh fitur duet di TikTok terhadap penampilan berbicara siswa dan juga mengeksplorasi persepsi siswa tentang penggunaan fitur duet di TikTok sebagai media untuk penampilan berbicara mereka. Untuk mengetahui apakah teknik ini efektif atau tidak, peneliti menggunakan desain penelitian pre-experimental dengan metode one-group pretest-posttest. Pre-test dan post-test digunakan untuk mengukur kemampuan berbicara siswa. Sedangkan untuk mengetahui persepsi siswa, peneliti menggunakan kuesioner online. Penelitian ini dilakukan pada delapan belas siswa kelas X A Kimia Industri SMK Putra Indonesia Malang sebagai partisipan. Penelitian dilakukan dalam enam kali pertemuan yang dirancang; pertemuan pertama untuk pre-test dimana siswa diminta untuk melakukan video conversation secara berpasangan; pertemuan kedua sampai kelima untuk treatment dimana mereka diberikan contoh pelajaran berbicara menggunakan fitur duet di TikTok; dan pertemuan terakhir untuk post-test dimana mereka diminta untuk berduet dengan video yang telah disediakan oleh peneliti di TikTok dan juga mengisi kuesioner. Temuan penelitian ini menunjukkan bahwa kemampuan berbicara siswa meningkat dengan menggunakan fitur duet pada TikTok sebagai media pembelajaran berbicara yang ditunjukkan dengan peningkatan nilai rata-rata siswa melalui pretest dan posttest. Dari perspektif banyak dari mereka yang tertarik untuk menggunakan metode ini, namun beberapa dari mereka menghadapi berbagai masalah dan kecemasan dalam penampilan berbicara mereka yang tidak dapat diselesaikan oleh media ini. Guru Bahasa Inggris disarankan menggunakan fitur duet di TikTok dalam pengajaran berbicara. Selain itu, peneliti selanjutnya yang akan melakukan penelitian tentang fitur duet di TikTok disarankan untuk menyediakan video dengan teks bahasa Indonesia agar siswa lebih memahami dan mencoba menangkap percakapan dengan baik serta menemukan respon yang sesuai.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 0522120291 |
Uncontrolled Keywords: | Duet Feature, TikTok, Speaking Performance, Fitur Duet, Performa Berbicara |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | soegeng sugeng |
Date Deposited: | 11 May 2023 04:13 |
Last Modified: | 11 May 2023 04:13 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/199369 |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
GAYATRI NOVIO GLADISWANDASARI.pdf Restricted to Registered users only until 31 December 2024. Download (2MB) |
Actions (login required)
View Item |