Developing “Reverb English” Textbooks for Kindergarten Students: Is It Effective?”.

Khittahira, Fikra Raushani and Peptia Asrining Tyas, S.Pd., M.Pd. (2022) Developing “Reverb English” Textbooks for Kindergarten Students: Is It Effective?”. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Bahasa Inggris merupakan salah satu bahasa asing yang diajarkan di Indonesia. Mata pelajaran Bahasa Inggris mempunyai kurikulum yang berbeda dari mata pelajaran lain yang diajarkan di sekolah dasar, menengah, dan tinggi dengan menggunakan buku teks bahasa Inggris. Namun, buku pelajaran bahasa Inggris terbatas untuk dikembangkan di area Taman Kanak-Kanak. Oleh karena itu, penelitian ini dilakukan dan bertujuan untuk mengembangkan buku teks bahasa Inggris yang sesuai dengan silabus Taman Kanak-kanak yaitu: program tahunan dan semester oleh sekolah. Peneliti mengambil peserta didik kelompok A dan B di TK Negeri Pembina 1 Malang tahun pelajaran 2021/2022. Peneliti melibatkan 70 mahasiswa sebagai partisipan. Research and Development (R&D) dilakukan dalam penelitian ini dengan model ADDIE. Instrumen penelitian berupa observasi dan wawancara baik guru maupun siswa. Analisis data diperoleh dari daftar periksa validasi ahli serta transkrip hasil wawancara dengan guru dan siswa. Temuan menunjukkan bahwa buku teks “Reverb English” layak dan efektif selama proses belajar-mengajar bahasa Inggris di kelas untuk siswa TK. Ini dapat membantu mereka belajar lebih cepat dengan memvisualisasikan gambar dan kata-kata dalam buku.

English Abstract

English is one of the foreign languages taught in Indonesia. It has separated curriculum from other subjects which are taught in primary, secondary, and high schools by using English textbooks. However, English textbooks are limited to be developed in Kindergarten area. Therefore, this research conducted and aimed to develop adequate English textbooks based on Kindergarten syllabus which are annual and semester programs by the school. The researcher took the group A and B learners of Kindergarten students at TK Negeri Pembina 1 Malang year 2021/2022. The researcher involved 70 students as the participants. Research and Development (R&D) was conducted in this research with the ADDIE model. The instruments of the research were observation and interviews both teacher and students. The data analysis was obtained from the expert validation checklist also the transcript ion of the result from the interview with both teachers and students. Findings indicate that “Reverb English” textbooks are feasible and effective during the English teaching-learning process in the classroom for kindergarten students. It can help them to learn faster by visualizing the pictures and words in the book.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0522120284
Uncontrolled Keywords: English textbooks, Instructional material, Second Language Acquisition, English for Young Learners, Buku Bahasa Inggris, Bahan Ajar, Akuisisi Bahasa Kedua, Bahasa Inggris untuk Pelajar Muda
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 11 May 2023 01:36
Last Modified: 11 May 2023 01:36
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/199282
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
FIKRA RAUSHANI KHITTAHIRA.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2024.

Download (6MB)

Actions (login required)

View Item View Item