Exploring Speaking Self-Confidence Among ELT Students Based On Gender

Salsabila, Fadhilanisa and Devinta Puspita Ratri, S.Pd., M.Pd. (2022) Exploring Speaking Self-Confidence Among ELT Students Based On Gender. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Berbicara bahasa asing dapat dipengaruhi oleh faktor psikologis seperti kepercayaan diri. Siswa laki-laki dan perempuan memiliki indikator kepercayaan diri berbicara yang berbeda, dengan masing-masing indikator mewakili tindakan optimal dari kepercayaan diri berbicara. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbedaan yang signifikan pada masing-masing jenis kelamin pada dimensi kepercayaan diri berbicara pada mahasiswa semester empat pendidikan bahasa Inggris di Universitas Brawijaya. Peneliti menggunakan pendekatan kuantitatif sebagai metode survei. Diadopsi dari Novilia Rischi (2021). Kuesioner yang terdiri dari 30 pernyataan melalui Google Form. Penulis menggunakan SPSS untuk menganalisis hasilnya. Ada 103 responden. Kepercayaan diri berbicara ada 6 aspek dominan dalam dimensi kepercayaan diri berbicara: Arah dan Nilai, Motivasi, Stabilitas Emosi, Pola Pikir positif, Kesadaran Diri, Rasa Tujuan. Hasil penelitian ini menyimpulkan bahwa dimensi yang paling banyak dipilih adalah dimensi positive mindset dengan kisaran laki-laki 60% dan perempuan 51%. Berarti siswa laki-laki dan perempuan memiliki rasa optimisme yang kuat dan memiliki pola pikir positif yang cukup baik dalam mengendalikan pikiran dalam diri mereka. Oleh karena itu, disarankan bagi dosen untuk memperhatikan mahasiswanya yang membutuhkan bimbingan untuk meningkatkan kepercayaan diri mereka dalam berbicara bahasa Inggris dan bagi peneliti selanjutnya yang bermaksud melakukan penelitian serupa dapat menggunakan penelitian ini sebagai referensi. Selain itu, peneliti selanjutnya khususnya dapat menggunakan pertanyaan terbuka atau melakukan wawancara untuk mendapatkan lebih banyak pengetahuan dan informasi mengenai kepercayaan diri berbicara tergantung jenis kelamin dan dapat menggunakan sepuluh indikator untuk penelitian selanjutnya.

English Abstract

Speaking a foreign language can be influenced by psychological factors such as self-confidence. Male and female students have distinct indicators of speaking confidence, with each indicator representing the optimal action of speaking self-assurance. This study aims to determine the significant differences in each gender on the dimensions of speaking-self confidence in the fourth semester students of English education at Brawijaya University. Researchers use a quantitative approach as a survey method. Adopted from Novilia Rischi (2021). A questionnaire consisting of 30 statements via Google Form. The writer used the SPSS to analyze the result. There are 103 respondents from the fourth semester students of English Education at Brawijaya University. The speaking self-confidence there are 6 dominant aspects in the speaking self-confidence dimension: Direction and Value, Motivation, Emotional Stability, A positive Mind-Set, Self-Awareness, A Sense of Purpose. The results of this study concluded that the most chosen dimension is a positive mindset dimension with the range of male in 60% and female 51%. Means that male students and female students have a strong sense of optimism and have a positive mindset that is quite good at controlling the thoughts within them. Therefore, it is recommended for lecturers to pay attention to their students who need guidance to increase their confidence in speaking English and for future researchers who intend to do similar research might use this study as a reference. Also, the next researcher may particularly utilizing open-ended questions or conducting interviews to get more knowledge and information regarding speaking self-confidence depending on gender and can use the ten indicators for further research.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0522120272
Uncontrolled Keywords: Speaking skills, Speaking Self-Confidence, Gender Different, Keterampilan Berbicara, Percaya Diri Berbicara, Perbedaan Jenis Kelamin
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 10 May 2023 02:41
Last Modified: 10 May 2023 02:41
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/199205
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
FADHILANISA SALSABILA.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2024.

Download (3MB)

Actions (login required)

View Item View Item