Religious Tolerance Reflected on Senior High School ELT Textbooks: A Content Analysis

Isyraqi, Emyra Moza and Ika Puspitasari, S.S, M.Pd (2021) Religious Tolerance Reflected on Senior High School ELT Textbooks: A Content Analysis. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Toleransi beragama telah menjadi salah satu masalah global di dunia, sehingga Indonesia memiliki peraturan tentang Persyaratan Kompetensi Lulusan, yang menetapkan bahwa standar kompetensi lulusan untuk satuan pendidikan untuk semua nilai adalah bahwa siswa harus menerima heterogenitas agama, komunitas, bangsa, ras dan kelas. Dalam penelitian ini, buku teks yang diterbitkan oleh Menteri Pendidikan Indonesia juga diterbitkan di bawah kategori Buku Sekolah Elektronik (BSE) dalam bentuk buku elektronik (e-book). Penelitian ini mencoba untuk memeriksa konten keagamaan yang tercermin pada tiga buku teks Bahasa Inggris yang saat ini digunakan di sekolah menengah negeri di Indonesia untuk mengajar siswa SMA Kelas X, XI, dan XII Penelitian ini menggunakan metode kualitatif dengan analisis konten dalam menganalisis buku teks. Analisis ini didasarkan pada evaluasi daftar periksa UNESCO (2017) di bawah kategori representasi keanekaragaman terutama pada agama. Data dikumpulkan dengan mengklasifikasikan konten dalam buku teks berdasarkan daftar rekomendasi dari UNESCO. Hasil penelitian menunjukkan bahwa buku teks tidak memberikan informasi yang cukup dari masing-masing agama, sehingga peserta didik tidak memiliki ruang untuk berdiskusi atau membuat pertanyaan tentang berbagai macam agama dari buku teks Bahasa Inggris. Jumlah materi yang ditugaskan untuk materi keagamaan dalam buku-buku pelajaran ini hanya menyediakan empat dari tujuh rekomendasi dari UNESCO. Buku-buku pelajaran ini masih bisa digunakan tetapi membutuhkan lebih banyak bahan tambahan untuk digunakan di sekolah terutama materi yang berhubungan dengan toleransi beragama. Ini berarti bahwa terdapat ketidakseimbangan pada buku teks ini antara kelompok-kelompok agama yang ada di Indonesia sebagai bahan untuk mendukung pembelajaran di kelas.

English Abstract

Religious tolerance has become one of global issues in the world, so Indonesia has regulation which specifies that the graduate competency standard for educational units for all grades is that students must accept the heterogeneity of faiths, communities, nations, races and classes. In this study, the textbook which is published by the Educational Minister of Indonesia are also published under the category of Electronic School Books (ESB) in the form of electronic book (e-book). This study tried to examine the religious content reflected on three ELT textbooks currently used in Indonesia public high schools to teach Senior High School students Grade X, XI, and XII This research uses qualitative method with content analysis in analyzing the textbook. This analysis is based on UNESCO (2017) checklist evaluation under the category of representation of diversity especially on religion. The data are collected by classifying contents in the textbooks based on the recommendation list from UNESCO. The result shows that the textbooks do not provide enough information of each religion, learners do not have space and room to discuss or make a question about religion from the English textbook. The amount of space assigned to religious material in these textbooks is only provide four out of seven recommendation from the UNESCO and it is hardly noticeable to the learner. These textbooks still can be used but needs more additional materials to use in the school especially material that related to religious tolerance. It means that this textbooks are significant imbalance between religion groups exist in Indonesia as materials to support learning in the classroom.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0521120094
Uncontrolled Keywords: Religious Tolerance, English Textbook, Content Analysis, oleransi Beragama, Buku Teks Bahasa Inggris, Analisis Konten
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 10 May 2023 02:15
Last Modified: 10 May 2023 02:15
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/199186
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
EMYRA MOZA ISYRAQI.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2023.

Download (2MB)

Actions (login required)

View Item View Item