Revisiting The English Textbook Accessibility Based On The Universal Design Learning (UDL) Principles.

Asanantha, Emeraldine Belya Frisphili and Alies Poetry Lintangsari, S.S., M.Li. (2022) Revisiting The English Textbook Accessibility Based On The Universal Design Learning (UDL) Principles. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Buku teks berdasarkan proses belajar mengajar harus relevan dengan setiap siswa termasuk siswa penyandang disabilitas, ada banyak buku teks yang tidak cukup cocok untuk menyediakan materi yang dapat diakses. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengevaluasi Universal Design for Learning (UDL) dalam modul daring yang diajarkan selama satu semester bersamaan dengan perkuliahan English as a Foreign Language (EFL). Modul Reading Comprehension dibagi menjadi 10 bab yang membahas salah satu dari lima kategori teks eksplorasi. Buku Teks Critical Reading dibagi menjadi 6 bab. Penelitian ini menerapkan analisis Buku Teks dengan menggunakan kriteria aksesibilitas berdasarkan prinsip Universal Design Learning (UDL). Hasil penelitian menunjukkan bahwa kedua buku teks tersebut telah memenuhi kriteria aksesibilitas dan dapat digunakan untuk memberikan akomodasi yang lebih baik bagi siswa tunanetra untuk mendukung inklusi dalam materi pendidikan.

English Abstract

Textbooks based on the teaching and learning process should be relevant to any students including students with disability, there are a lot of textbooks that are not suitable enough to provide accessible material. The goal of this study was to evaluate Universal Design for Learning (UDL) in the online modules that were taught over one semester alongside English as a Foreign Language (EFL) lectures. The Reading Comprehension module are divided into 10 chapters that discuss one of five categories of exploratory texts. The Critical Reading Textbook are divided into 6 chapters/ unit. This research applied Textbook analysis using the criteria of accessibility based on the Universal Design Learning (UDL) principles. The results demonstrate that the both of textbook already fulfil the criteria of accessibility and can be used to provide better accommodation for blind students to support inclusion in educational materials

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0522120271
Uncontrolled Keywords: Universal Design Language (UDL), EFL (English as a Foreign Language), Tuna Netra, Universal Design Learning (UDL), English as a Foreign Language (EFL), Blind.
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 10 May 2023 02:08
Last Modified: 10 May 2023 02:08
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/199183
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
EMERALDINE BELYA FRISPHILI ASANANTHA.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2024.

Download (1MB)

Actions (login required)

View Item View Item