Nababan, Elsa Sonya and Widya Caterina Perdhani, S.Pd., M.Pd. (2022) A Case Study on the Implementation of Online Learning and the Use of Ruangguru as the Main Online Learning Platform in SMAN 2 Banjarmasin. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Penyebaran virus baru pada 31 Desember 2019 yang dikenal dengan virus COVID-19 memberikan perubahan besar yang tidak bisa dihindari. Pandemi ini mewajibkan lembaga pendidikan di Indonesia mulai menggunakan platform pembelajaran daring untuk memudahkan kegiatan belajar mengajar di masa pandemi. Peralihan yang cukup besar ini tentunya mendapat persepsi yang beragam dari siswa. Penelitian ini mengkaji tentang pandangan siswa SMA Negeri 2 Banjarmasin terhadap kebijakan pembelajaran daring dan penggunaan aplikasi Ruangguru sebagai platform utama pembelajaran daring yang dipilih institusi. Studi kasus digunakan untuk melakukan penelitian. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini adalah wawancara. Wawancara dilakukan kepada enam mahasiswa Jurusan Bahasa dan Sastra. Wawancara dibagi menjadi dua dimensi. Dimensi pertama membahas perspektif siswa terhadap pembelajaran online dan dimensi kedua mengkaji perspektif siswa terhadap aplikasi Ruangguru. Pada dimensi ini, siswa akan diwawancarai berdasarkan empat subdimensi. Secara keseluruhan, responden melaporkan aspek positif dan negatif dari pembelajaran online. Mereka menyatakan bahwa pembelajaran online memberikan fleksibilitas dalam hal geografi. Namun, mereka juga mengakui bahwa kegiatan pembelajaran online tidak membantu mereka dalam mempelajari bahasa Inggris secara optimal. Sebaliknya, sebagian besar siswa mengatakan bahwa hasil belajar mereka menurun selama pembelajaran daring. Beberapa dari mereka juga melaporkan gangguan eksternal seperti gangguan dari keluarga yang memengaruhi fokus mereka saat mengikuti kelas bahasa Inggris online. Dapat dikatakan bahwa mereka lebih menyukai pembelajaran konvensional daripada pembelajaran online. Di dimensi kedua, ketika keenam siswa tersebut ditanya tentang pengalaman mereka menggunakan aplikasi Ruangguru, satu-satunya kekurangan yang mereka sebutkan dari aplikasi tersebut adalah terkadang server Ruangguru bisa down. Selain kekurangan tersebut, mereka melaporkan bahwa aplikasi ini cukup membantu dalam kegiatan pembelajaran daring.
English Abstract
The spread of a new virus on December 31, 2019, known as the COVID-19 virus, delivers significant major changes that cannot be avoided. This pandemic obliges Indonesian educational institutions to start using online learning platforms to facilitate teaching and learning activities during the pandemic. This substantial transition, certainly, gets various perceptions from students. This study investigates the perspectives of students in SMA Negeri 2 Banjarmasin towards the online learning policy and the use of the Ruangguru application as the main online learning platform chosen by the institution. The case study is used to conduct the research. The instrument used in the current research is interview. The interviews are conducted with six students from Language and Literature Major. The interviews are divided into two dimensions. The first dimension discusses students’ perspectives on online learning and the second dimension examines the students’ perspective toward the Ruangguru application. In this dimension, students will be interviewed based on four sub-dimensions. Overall, the respondents report both positive and negative aspects of online learning. They state that online learning provides flexibility in terms of geography. However, they also admit that online learning activities do not help them in studying English optimally. Instead, most of the students say that their learning outcomes are decreased during online learning. Some of them also report external interferences such as distractions from the family that affects their focus when taking online English classes. It can be said that they prefer conventional learning to online learning. In the second dimension, when the six students are asked about their experiences using the Ruangguru application, the only drawback they mention of the application is that sometimes Ruangguru's server can go down. Aside from that deficiency, they report that the application is pretty much helpful in online learning activities.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 0522120269 |
Uncontrolled Keywords: | Online Learning, Ruangguru |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Jepang |
Depositing User: | soegeng sugeng |
Date Deposited: | 10 May 2023 01:46 |
Last Modified: | 10 May 2023 01:46 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/199171 |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
ELSA SONYA NABABAN.pdf Restricted to Registered users only until 31 December 2024. Download (4MB) |
Actions (login required)
View Item |