Hasanah, Diffa Fitria and Devinta Puspita Ratri, S.Pd., M.Pd. (2022) Student’s Perceptions towards English Pre-service Teacher Performance in MAN 02 Kota Malang. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Guru Prajabatan perlu melaksanakan program magang mengajar dalam kegiatan kelas luring karena pasca pandemi Covid-19, namun guru prajabatan mendapatkan kelas terkait skill pedagogi selama era pandemi Covid-19 yang berujung pada kurangnya pengalaman praktek mengajar berdasarkan situasi kelas yang nyata. Oleh karena itu, situasi ini mempengaruhi kinerja calon guru. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui persepsi siswa terhadap kinerja calon guru selama program magang mengajar di MAN 02 Kota Malang. Metode mixed methods dengan model sequential explanatory di aplikasikan untuk melakukan penelitian ini. Pengumpulan data dilakukan melalui angket yang terdiri dari 25 pertanyaan tertutup yang diadopsi dari Icha (2021) dirujuk dari Supardi (2014). Peneliti kemudian menambahkan 4 pertanyaan terbuka sebagai pertimbangan pemilihan siswa dalam wawancara berkelanjutan. Kuesioner ini kemudian dibagikan kepada 80 siswa MAN 02 Kota Malang yang mengalami kelas guru prajabatan bahasa Inggris. Selanjutnya, peneliti memilih 2 laki-laki dan 2 perempuan untuk wawancara semi terstruktur sebagai hasil data lebih lanjut, kemudian mengintegrasikan kedua data tersebut untuk memberikan pemahaman yang mendalam. Hasil dari pertanyaan kuesioner adalah siswa memiliki persepsi yang baik terhadap kinerja guru prajabatan. Hal ini juga didukung oleh hasil wawancara bahwa guru prajabatanmemberikan kemampuan yang baik dalam mempersiapkan kelas, berbagai media pengajaran yang digunakan, penyampaian pengajaran yang baik dan melaksanakan kegiatan penutup yang baik. Selain itu, siswa juga memberikan saran bagaimana meningkatkan kinerja guru prajabatan di kelas bahasa asing, yaitu lebih mengeksplorasi media pengajaran di masa mendatang, lebih menyesuaikan dengan karakteristik siswa untuk meningkatkan keterampilan manajemen kelas mereka, dan menambahkan lebih banyak penilaian dan pekerjaan rumah untuk memberi siswa lebih banyak kesempatan dalam meninjau materi.
English Abstract
The pre-service teacher needed to conduct their teaching internship program in an offline classroom activity due to the post pandemic of Covid-19, however the pre-service teacher was given all the pedagogy courses during the pandemic of Covid-19 era, which led them to have less experience of teaching practice based on a real classroom situation. This research aims to find out the students’ perception towards the pre-service teacher performance during the teaching internship program in MAN 02 Kota Malang. Mixed methods design with sequential explanatory models occurred to conduct the study. The data was collected through a questionnaire consisting of 25 close-ended questions which were adopted from Icha (2021) referred to Supardi (2014). The researcher also add 4 open-ended questions as a consideration in choosing students’ for a further semi-structured interview. The questionnaire then distributed to 80 students of MAN 02 Kota Malang who experienced English preservice teacher classroom. Furthermore, the researcher chose 2 male and 2 female based on their unique answer in the open-ended question for a semi-structured interview as further data results, then the researcher integrated both data to provide a depth understanding. The results of the questionnaire are students’ have a good perception towards pre-service teacher performance. It is also supported by the interview results that the pre-service teacher's provide a great ability in preparing the classroom, various teaching media used, great teaching delivery and employed a good closing activity. In addition, students’ also give their suggestions on how to improve the pre-service teacher performance in the EFL classroom, which are to explore more teaching media in the future, adapt more with the students’ characteristic to improve their classroom management skill, and add more assessment and homeworks to give students’ more opportunity in reviewing the materials.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 0522120260 |
Uncontrolled Keywords: | Students’ Perception, Teacher Performance, Pre-service Teacher, Persepsi Siswa, Kinerja Guru, Guru Prajabatan |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | soegeng sugeng |
Date Deposited: | 09 May 2023 03:42 |
Last Modified: | 09 May 2023 03:42 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/199062 |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
Diffa Fitria Hasanah.pdf Restricted to Registered users only until 31 December 2024. Download (2MB) |
Actions (login required)
View Item |