Fachreza, Danang Mufty Noer and Iswahyuni, M.Pd. (2021) Investigating The Relationship Between Students Listening Strategies Awareness and Listening Achievement at English Language Education Program. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Menyimak adalah keterampilan yang penting dalam pembelajaran bahasa tetapi ada beberapa masalah dalam proses pembelajaran seperti strategi yang digunakan oleh siswa. Strategi metakognitif memungkinkan pelajar untuk belajar sendiri dan mengevaluasi pembelajaran mereka sendiri. Dengan demikian, melalui kesadaran metakognitif, siswa dapat meningkatkan diri di kelas bahkan di luar. Studi ini mengeksplorasi hubungan antara kesadaran mendengarkan metakognitif siswa dan nilai menyimak. Partisipan dalam penelitian ini adalah 100 mahasiswa semester enam angkatan 2017 dari Program Pendidikan Bahasa Inggris di Universitas Brawijaya. Peneliti menggunakan studi korelasional. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini adalah kuesioner yang diadaptasi dari Vandergrift (2006) dan skor ujian akhir siswa pada kelas listening comprehension. Data kemudian dikodifikasi dan dihitung dengan SPSS v.23 menggunakan Pearson Product Moment Correlation Coefficient untuk mengetahui kekuatan korelasinya. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa ada korelasi yang signifikan antara kesadaran menyimak metakognitif siswa dan prestasi menyimak mereka dengan nilai r =.529. Ini juga menunjukkan bahwa kekuatan korelasinya moderat atau sedang karena nila r > 0.5. Peneliti menyarankan agar siswa di Program Pendidikan Bahasa Inggris harus lebih sadar tentang kemampuan metakognitif mereka. Adapun untuk guru, kemampuan metakognitif harus diperkenalkan di kelas yang memungkinkan siswa untuk mengevaluasi dan meningkatkan keterampilan menyimak mereka sendiri. Terakhir, untuk peneliti selanjutnya, penelitian ini dapat digunakan sebagai referensi untuk penelitian di bidang studi yang sama.
English Abstract
Listening is a critical skill in language learning but there are several problems in the learning process such as the strategies used by the students. Metacognitive strategies allow the learner to self-learn and self-evaluate their learning. Thus, through metacognitive awareness, students are able to improve themselves in class even outside. This study explores the correlation between students’ metacognitive listening awareness and their listening achievement. The participants of this study are 100 4th semester students batch 2017 of English Education Program at Universitas Brawijaya. The researcher used a correlational study. The instruments used in this research are a questionnaire adapted from Vandergrift (2006) and students’ final exam score on listening comprehension class. The data were then coded and calculated on SPSS v.23 using Pearson Product Moment Correlation Coefficient to find out the strength of the correlation. The result of this study shown that there is a significant correlation between students’ metacognitive listening awareness and their listening achievement with the score of r =.529. It also indicated that the strength of the correlation is moderate as the r > 0.5. The researcher suggests that students at English Language Education Program should be more aware about their metacognitive abilities. As for the teacher, metacognitive abilities should be introduced in the class that allows the students to evaluate and improve their listening skill by themselves. Lastly, for future researchers, this study can be used as reference to the research in the same field of study.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 0521120090 |
Uncontrolled Keywords: | Correlation, Metacognitive Listening Awareness, Listening Achievement |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | soegeng sugeng |
Date Deposited: | 09 May 2023 01:47 |
Last Modified: | 09 May 2023 01:47 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/198999 |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
DANANG MUFTY NOER FACHREZA.pdf Restricted to Registered users only until 31 December 2023. Download (1MB) |
Actions (login required)
View Item |