Developing English Teaching Media Based to Improve Student’s Speaking Skill Ability Based on Curriculum 2013

Sholihah, Alvi Lailatil Qodriatus and Agus Gozali,, S.Pd., M.Li. (2021) Developing English Teaching Media Based to Improve Student’s Speaking Skill Ability Based on Curriculum 2013. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Pembelajaran pada kurikulum 2013 erat hubungannya dengan penggunaan media sebagai motivasi untuk meningkatkan keinginan dalam belajar. Tentunya hal ini sesuai dengan fungsi media sebagai pendukung lancarnya proses pembelajaran. Penggunaan media visual masih menjadi daya tarik tersendiri untuk siswa. Dilengkapi adanya penggunaan permainan dalam sebuah pembelajaran mampu menarik minat siswa untuk belajar. Disisi lain teknologi dalam dunia pendidikan telah banyak berkembang pada era ini, salah satunya adalah pemanfaatan media Power Point dalam proses pembelajaran. Ditambah lagi penyajian materi dan soal dalam bentuk Power Point sangat mendukung pembelajaran online untuk latihan mandiri. Media yang baik adalah media yang memiliki manfaat yang berkelanjutan. Kemudahan dalam penyimpanan dan penyalurannya juga menjadi nilai tambahan tersendiri. Penelitian ini memakai metode penelitian R&D (Research and Development) dengan pengembangan ADDIE model dari Romiszowski (1996). Proses perolehan datanya mulai dari tahap Analysis, Design, Development, Implementation dan Evaluation dengan hasil akhir sebuah media yang layak untuk digunakan. Data dari penelitian ini didapatkan dari proses interview guru sebagai bahan analisis kebutuhan pembelajaran siswa, kuesioner dalam proses validasi media dan materi serta kuesioner dari siswa setelah proses try out atau pengimplementasian media. Semua data dijabarkan dengan cara deskriptif yang mendetail dari masing-masing analisis jawaban angket dan interview. Data ini kemudian digunakan untuk bahan evaluasi sebelum media pembelajaran siap digunakan. Hasil akhir dari penelitian ini adalah media pembelajaran. Berdasarkan hasil penelitian yang telah dilakukan menunjukkan bahwa media pembelajaran ini sangat relevan dalam hal penyajian materi dan juga desain medianya. Hasil penelitian juga bisa diamati dari kuesioner respon siswa terhadap medianya dimana secara keseluruhan tampilan, isi materi dan kebermanfaatannya sudah memenuhi kriteria yang diharapkan.

English Abstract

Learning in curriculum 2013 related to the use of media as a motivation to increase willingness to learn. It’s also related with the function of media that is as a support in the teaching and learning process. The use of visual media still attracts interested students. Completed with the use of games in the learning process that can increase students' motivation to learn. In addition technology in media education was developed in this era.. One of them is Power Point media. the presentation of content material and questions in the form of PowerPoint is supportable in online learning. Good media is media that has continuous function. The ease to save and share is the point plus as a medium. This research used R&D (Research and Development) with ADDIE model design by Romiszowski (1996). To gain the data start from Analysis, Design, Development, Implementation and Evaluation with the final result a worth media to use. Data from this media was gained from teacher interviews as a need analysis learning student, questionnaire validation process on content material and design media, and also questionnaire after try out or the implementation of media. All of the data analyzed descriptively from each answer of questionnaire and interview. This data used to evaluate the media before publication. The final result of this research is the media. Based on the final result this media is very relevant in display presentation of content material and design. Result of student respond questionnaire showed that display presentation, content material and functional media was suitable with the good criteria of media.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0521120084
Uncontrolled Keywords: media development, teaching media, opinion, speaking skill, kemampuan berbicara, media pembelajaran, pengembangan media
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 05 May 2023 02:27
Last Modified: 05 May 2023 02:27
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/198697
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
ALVI LAILATIL QODRIATUS SHOLIHAH.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2023.

Download (8MB)

Actions (login required)

View Item View Item