Correlation among Epistemic Beliefs, Critical Thinking, and Reading Achievement

Amatullah, Aidha Azizah and Dr. Ive Emaliana,, M.Pd (2020) Correlation among Epistemic Beliefs, Critical Thinking, and Reading Achievement. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Keyakinan epistemik adalah salah satu aspek yang pentig dalam kemampuan memahami teks yaitu sebuah keyakinan pada pengetahuan yag mempunyai arti siswa mempunyai kecakapan keyakinan, pembenaran, dan mengklaim dalam pengetahuan. Keyakinan epistemik dapat mempengaruhi pemikiran kritis dan pilihan pendekatan siswa untuk digunakan dalam kelas pemahaman membaca. Tujuan penelitian ini adalah untuk menyelidiki apakah ada hubungan yang signifikan antara keyakinan epistemic, pemikiran kritis, dan pencapaian membaca siswa. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan metode korelasi . Instrumen dalam penelitian adalah dua jenis kuesioner yaitu kuesioner keyakinan epistemic yang diadopsi dari Emaliana (2017) dan kuesioner pemikiran kritis yang diadopsi dari Cotrell (2011) dan nilai ulangan tengah semester dari pemahaman membaca. Peneliti menggunakan SPSS untuk menganalisis data. Hasil korelasi pertama memperlihatkan bahwa korelasi koefisien anatar keyakinan epistemic dan pemikiran kritis adalah .511. Itu digolongkan sebagai sebuah korelasi yang sangat kuat pada korelasi yang signifikan pada tingkat 0.01. Nilai p adalah .000 < 0.01. itu mengindikasikan bahwa keyakinan epistemik dan pemikiran kritis mempunyai sebuah korelasi yang signifikan. Hasil korelasi kedua memperlihatkan bahwa koefesin korelasi antara keyakinan epistemik dan pencapaian membaca adalah .436. Itu digolongkan sebagai sebuah korelasi yang kuat berdasarakan pada Sarwono (2006) pada korelasi yang signifikan pada tingkat 0.01. Nilai p adalah .000 < 0.01. itu mengindikasikan bahwa keyakinan epistemik dan pencapaian membaca mempunyai sebuah korelasi yang signifikan

English Abstract

Epistemic beliefs are one of the important aspects of reading comprehension which is a conviction to the knowledge that has meaning students have the capability of belief, justification, and claim in knowledge. They can affect students’ critical thinking and approach choices of approaches to be used in a reading comprehension class. The purpose of this study is to investigate whether or not there is a significant correlation between students’ Epistemic beliefs, critical thinking, reading achievement. This study used a quantitative approach with a correlation design. The instruments of the study are two kinds of instruments, they are epistemic beliefs questionnaire adopted from Emaliana (2017) and critical thinking questionnaires adopted from Cotrell (2011) and a mid-term test score of reading comprehension. The researcher used SPSS for analyzing data. The first correlation result reveals that the correlation coefficient between Epistemic Beliefs and Critical Thinking is.511. It is classified as a very strong correlation in the correlation contemplated significant at the 0.01 level. The values of p is .000 < 0.01. It indicates that Epistemic Beliefs and Critical Thinking have a significant correlation. The second correlation result reveals that the correlation coefficient between Epistemic Beliefs and Reading Achievement is .436. It is classified as a strong correlation based on Sarwono (2006) in the correlation contemplated significant at the 0.01 level. The values of p is .000 < 0.01. It indicates that Epistemic Beliefs and Reading Achievement have a significant correlation

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0520120154
Uncontrolled Keywords: epistemic beliefs, critical thinking, reading achievement
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 05 May 2023 01:34
Last Modified: 05 May 2023 01:34
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/198672
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Aidha Azizah Amatullah.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2023.

Download (2MB)

Actions (login required)

View Item View Item