Sepandri, Alghanita and Pratnyawati Nuridi Suwarso,, M.Li. (2022) The Relationship between Self-efficacy and Learners’ Reading Comprehension Achievement. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Penelitian ini membahas hubungan antara self-efficacy dan pemahaman membaca siswa. Menggunakan teori dari Bandura (1977, 1986, dan 1997) tentang self-efficacy. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara self-efficacy dan prestasi membaca pemahaman dalam Pendidikan Bahasa Inggris di Universitas Brawijaya. Metode penelitian ini adalah penelitian kuantitatif dengan metode korelasi. Terdapat 101 peserta dari mahasiswa Pendidikan Bahasa Inggris Universitas Brawijaya angkatan 2020 yang telah menyelesaikan mata kuliah pemahaman membaca. Kuesioner yang diadopsi dari (KOŞAR et al., 2022) digunakan sebagai instrumen self-efficacy siswa. untuk mengolah data, penelitian ini menggunakan Pearson Product Moment. Hasil perhitungan menunjukkan bahwa sig. (2-tailed) nilainya adalah 0,029. Itu menunjukkan sig. (2-tailed) nilai kurang dari 0,05 (0,029) berarti bahwa prestasi self-efficacy dan pemahaman bacaan berkorelasi. Namun, hasil lain dari Koefisien Korelasi Pearson (r) sebesar 0,218 yang berarti bahwa hasil Interpretasi Koefisien Korelasi menunjukkan tingkat yang rendah. Dapat disimpulkan bahwa ada hubungan antara efikasi diri dengan prestasi membaca pemahaman tetapi pada tingkat yang rendah.
English Abstract
This study discusses the relationship between self-efficacy and student reading comprehension. Using the theory from Bandura (1977, 1986, and 1997) regarding self-efficacy. This study aims to know the relationship between self-efficacy and reading comprehension achievement in English Language Education at Universitas Brawijaya. The method of this study was quantitative research with a correlation method. There are 101 participants from English education students of Universitas Brawijaya class 2020 who had completed the reading comprehension courses. A questionnaire adopted from (KOŞAR et al., 2022) was used as the instrument for student self-efficacy. for processing the data, this research used Pearson Product Moment. The calculation results show that sig. (2-tailed) value is 0.029. It showed sig. (2-tailed) value is less than 0.05 (0.029) means that achievement self-efficacy and reading comprehension are correlated. However, other results from the Pearson Correlation Coefficient (r) on 0.218, which means that the Interpretation of the Correlation Coefficient results shows a low level. It can conclude there is a correlation between self-efficacy and reading comprehension achievement but at a low level.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 0522120223 |
Uncontrolled Keywords: | Self-efficacy, Reading Comprehension Achievement, Efikasi Diri, Prestasi Pemahaman Membaca |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | soegeng sugeng |
Date Deposited: | 04 May 2023 03:37 |
Last Modified: | 04 May 2023 03:37 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/198593 |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
Alghanita Sepandri.pdf Restricted to Registered users only until 31 December 2024. Download (1MB) |
Actions (login required)
View Item |