The Impact of Digital Storytelling on Students Reading Comprehension

Kurniawan, Adithia and Dr. Sugeng Susilo Adi,, M.Hum (2022) The Impact of Digital Storytelling on Students Reading Comprehension. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Dalam pembelajaran di kelas saat ini, banyak sekali pemanfaatan teknologi sebagai metode pembelajaran. Hal inilah yang membuat media pembelajaran berbasis teknologi banyak digunakan di ruang kelas saat ini. Namun, ada sebagian siswa yang lebih paham dalam pembelajaran tatap muka langsung di kelas antara guru dan siswa dibandingkan dengan menggunakan teknologi. Dalam penelitian ini, peneliti tertarik untuk mengetahui keefektifan metode pembelajaran digital storytelling melalui keterampilan membaca di kelas. Subyek penelitian ini adalah siswa kelas 10 SMAN 5 MALANG yang berjumlah 32 siswa. Desain pre-experimental yang terdiri dari pre-test dan post-test sebagai instrumen penelitian diberikan dalam penelitian ini. Soal yang digunakan untuk menilai pre-test dan post-test adalah 10 (sepuluh) soal pilihan ganda dan 5 (lima) teks bacaan pemahaman pada setiap penilaian. Data penelitian dikumpulkan dalam google form dan data penelitian akan dianalisis menggunakan analisis kuantitatif. Dari data yang diperoleh, data nilai siswa dari pre-test mendapatkan hasil yang lebih baik daripada post-test dengan nilai rata-rata (72.03>61.71). Hasil yang didapat menunjukkan bahwa siswa yang diajar menggunakan digital storytelling tidak memiliki nilai yang baik. Peneliti menyimpulkan dari data yang diperoleh bahwa nilai pre-test sebelum penerapan digital storytelling mendapatkan skor yang lebih baik daripada post-test setelah penerapan digital storytelling melalui keterampilan membaca pada siswa kelas 10 SMAN 5 Malang.

English Abstract

In today's classroom learning, there is a lot of use of technology as a learning method. This is what makes technology-based learning media widely used in today's classrooms. However, there are some students who understand more in direct face-to-face learning in the classroom between teachers and students rather than using technology. In this study, researcher is interested in finding the effectiveness of the learning method on digital storytelling through reading skill in the classroom. The subject of this research is 10th class student at SMAN 5 MALANG which consist 32 students. The pre-experimental design which consists pre-test and post-test as research instrument were administered in this study. The questions used to assess pre-test and post-test are 10 (ten) multiple-choice questions and 5 (five) reading comprehension text in each assessment. The data of research were collected in the google form and the data of the research would be analysed by using quantitative analysis. From the data obtained, the scoring data from pre-test gets better results than post-test with mean score (72.03>61.71). The result show that the student who taught using digital storytelling did not outperform. The researcher concludes from the data obtained that pre-test score before implementation digital storytelling get better score than post-test score after implementation digital storytelling through reading skills on 10th class grade student SMAN 5 Malang.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0522120210
Uncontrolled Keywords: Learning Method, Digital Storytelling,Technology Learning, Metode Pembelajaran,Digital Storytelling,Teknologi Pembelajaran
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 03 May 2023 06:58
Last Modified: 03 May 2023 06:58
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/198517
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Adithia Kurniawan.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2024.

Download (3MB)

Actions (login required)

View Item View Item