A Semantic Analysis of the Entailment on the EFL Students’ Paraphrased Texts: A Content Analysis

Indrawati, Tika Ruby and Dian Inayati,, M.Ed (2022) A Semantic Analysis of the Entailment on the EFL Students’ Paraphrased Texts: A Content Analysis. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Kemampuan parafrasa merupakan kemampuan yang sangat penting dalam membuat karya tulis. Kemampuan ini digunakan untuk membantu agar tidak melakukan plagiasi serta membantu menunjukan kemampuan siswa. Untuk dapat mengetahui bahwa hasil parafrasa siswa memiliki makna yang sejalur dengan kalimat yang diparafrasa, maka perlu dilakukan analisis mengenai hubungan antara 2 kalimat. Entailmen merupakan salah satu hubungan dalam semantik yang dapat membantu memahami hubungan antar kalimat. Terdapat 3 tujuan yang ingin dicapai dalam penelitian ini yakni untuk mengetahui jenis entailmen yang terdapat dalam hasil parafrasa siswa, mengetahui hasil penilaian dari parafrasa siswa, dan menginterpretasi mengenai implikasi berdasarkan hasil analisis entailmen dan hasil penilaian parafrasa siswa. Penelitian ini menggunakan metode analisis konten untuk mendapatkan informasi berdasarkan hasil parafrasa siswa. Penggunaan metode ini adalah untuk menganalisis dan menginterpretasi berdasarkan konteks yang terdapat dalam data tertulis. Hasil penelitian ini menunjukan bahwa terdapat 3 tipe entailmen yang terdapat dalam data hasil parafrasa siswa. Namun, hasil data menunjukan bahwa kebanyakan hasil parafrasa siswa tidak memiliki entailmen di dalamnya. Hal ini menunjukan bahwa siswa belum dapat membuat kalimat parafrasa yang sesuai. Hal ini disebabkan oleh beberapa hal antara lain: kemampuan memahami bacaan yang rendah (reading comprehension), kurangnya pengetahuan kosakata (vocabulary) dan kurangnya kemampuan menyusun struktur kalimat (grammar). Berdasarkan hasil data juga tidak ditemukan entailmen jenis negatif atau negasi. Hal ini menunjukan bahwa siswa belum memiliki kemampuan untuk menghasilkan kalimat negasi dalam menyampaikan gagasan. Terlebih, hasil dari penilaian hasil parafrasa siswa berdasarkan 5 aspek juga menunjukan bahwa siswa memiliki kesulitan dalam memahami makna kalimat dan penyusunan kalimat.

English Abstract

Paraphrasing is a crucial skill in Academic Writing as it helps students to avoid plagiarism and shows their comprehension. In order to know that the students’ paraphrased texts have linear meaning with the original source, their relation should be investigated. Thus, an analysis on the entailment at the semantic relation was conducted to understand their relationship. There are 2 purposes of the study that are to know the types of entailment in students’ paraphrased texts and to know the students’ paraphrase score to analyze the implication on the students' competence based on the results of both analyses. This study used a content analysis method to gain insight and information provided from students’ paraphrased texts. This method helped in investigating and interpreting the data based on the context of the content in students paraphrased text. This study reveals that there are 3 types of entailment found in students’ paraphrased texts (two-way entailment, one-way entailment, and other relation of entailment). A lot of students’ paraphrased texts do not have entailment that indicates the students’ lack in several competence to paraphrasing (reading comprehension, vocabulary, and grammar). The absence of negative entailment also reveals that the students have not had the capacity to use the negative sentence. The average score of students’ paraphrased texts are 2.19 in the content aspect, 2.78 in paraphrase quantity, 2.57 in paraphrase quality, 2.31 in language use, and 2.23 in overall quality. This indicates that they have difficulties in the meaning aspect (content) and the structure of the sentence (language use) as those aspect have the lowest average score. This finding gives implication that the use of semantic analysis or linguistic analysis is beneficial for EFL teaching and learning process in evaluating students’ competence or difficulties in learning.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0522120201
Uncontrolled Keywords: kemampuan parafrasa, kalimat parafrasa, entailmen, paraphrasing skill, paraphrased text, entailment.
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 03 May 2023 03:54
Last Modified: 03 May 2023 03:54
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/198495
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Tika Ruby Indrawati.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2024.

Download (8MB)

Actions (login required)

View Item View Item