Strategies Used by EFL University Students in Reading Academic Texts

Nabella, Mia Adeline and Dr. Widya Caterine Perdhani, , S.Pd, M.Pd. (2022) Strategies Used by EFL University Students in Reading Academic Texts. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Kemampuan membaca sangat penting untuk dikuasai oleh mahasiswa Pendidikan Bahasa Inggris agar sukses dalam belajar. Terdapat beberapa kesulitan dalam menguasai kemampuan membaca Bahasa Inggris, akan tetapi mahasiswa dapat menyelesaikan kesulitan tersebut dengan mengaplikasikan strategi belajar yang disebut sebagai strategi membaca. Menurut Mokhtari dan Shoerey ada 3 kategori strategi membaca yang diasumsikan digunakan oleh mahasiswa Pendidikan Bahasa Inggris. Maka dari itu, untuk mengetahui strategi membaca yang digunakan mahasiswa Bahasa Inggris, peneliti menggunakan 3 kategori strategi membaca yang dikemukakan oleh Mokhtari dan Shoerey (2002). Peneliti menggunakan metode kuantitatif dan analisa deskriptif statistik dengan menggunakan seperangkat Survey of Reading Strategies (SORS) kuesioner yang diadopsi dari Mokhtari dan Shoerey (2002) untuk mengumpulkan data. Peneliti menggunakan teori dari Mokhtary dan Shoerey (2002) untuk menganalisa data dan menjawab rumusan masalah. Temuan dari penelitian menunjukkan bahwa Problem Solving Strategy (Strategi Pemecahan Masalah) dengan nilai rata-rata 86,375 menjadi strategi yang paling banyak dipilih oleh mahasiswa. Selanjutnya diisi oleh strategi GLOB (78,818) dan SUP (71,444). Strategi pemecahan masalah merupakan tindakan yang spesifik dan prosedur-prosedur yang pembaca gunakan untung membaca teks. Mahasiswa bahasa Inggris diberikan teks ilmiah yang membuat mereka membutuhkan konsentrasi yang mendalam dan pemahaman tentang teks tersebut dengan baik.

English Abstract

Reading skill is necessary to be acquired by EFL university students for academic success. There are a lot of difficulties in mastering the reading skill, but the students able to solve the problems by applying learning strategies or in this case called as reading strategies. There are 3 categories of reading strategy proposed by Mokhtari and Shoerey that are assumed to be applied by the EFL university students. Thus, to know the strategies used by EFL University Students the researcher use 3 categories of reading strategy proposed by Mokhtari and Shoerey (2002). Quantitative approach and descriptive statistics were conducted in this research. The researcher used set of Survey of Reading Strategies (SORS) questionnaire adopted from Mokhtari and Shoerey (2002) to collect the data. In the process of analyzing the collected data to answer the research problem, the researcher use theory from Mokhtari and Shoerey (2002). The result of the study shows that PROB (Problem Solving Strategy) with average score 86,375 become the most chosen strategy that the students used. Followed by GLOB (78,818) and SUP (71,444). Problem solving strategy is specific actions and procedures that readers use while reading the text directly. The purpose of the EFL univeristy students is reading academic texts which make them need depth concentration and understand the academic texts thoroughly.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0522120187
Uncontrolled Keywords: Strategi membaca,Teks Akademis,Reading Strategies, Academic Texts
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 02 May 2023 03:42
Last Modified: 02 May 2023 03:42
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/198455
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Mia Adeline Nabella.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2024.

Download (1MB)

Actions (login required)

View Item View Item