Investigating Indonesian EFL Learners’ Critical Thinking: Current State And Future Directions.

Moeljono, Eleazar Evan and Alies Poetri Lintangsari,, S.S., M.Lit. (2021) Investigating Indonesian EFL Learners’ Critical Thinking: Current State And Future Directions. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Bahasa Inggris sebagai lingua franca memainkan peran sentral dalam meningkatkan kolaborasi antar negara berkembang dengan tujuan untuk berkontribusi pada ekonomi global. Indonesia diharapkan terlibat dalam urusan global, namun penelitian melaporkan bahwa kemampuan bahasa Inggris warga negara Indonesia dikategorikan rendah. Sejalan dengan itu, strategi pendidikan nasional saat ini difokuskan pada mengasah berpikir kritis dalam pembelajaran yang diharapkan menjadi pondasi masa depan perkembangan. Penelitian ini bertujuan untuk menyelidiki keterampilan berpikir kritis 86 Bahasa Inggris sebagai a Pelajar Bahasa Asing (EFL) yang disiapkan untuk menjadi guru bahasa Inggris menggunakan adaptasi kuesioner mengukur kemampuan berpikir kritis. Ini mengungkap kemampuan pembelajar EFL Indonesia keterampilan berpikir kritis melalui tes diagnostik yang menghasilkan tingkat sedang, menyiratkan bahwa strategi untuk menanamkan pemikiran kritis dalam pengaturan kelas EFL perlu ditingkatkan. Ini pada akhirnya dapat menimbulkan kesenjangan yang lebar antara kompetensi guru yang ada dengan yang diharapkan kualitas. Penelitian ini berargumen tentang diagnosis kondisi berpikir kritis pada pra-jabatan Indonesia Guru bahasa Inggris dan arah masa depan untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis.

English Abstract

English as the lingua franca plays a central role in leveraging collaborations among developing countries with the aim to contribute to the global economy. Indonesia is expected to engage in global affairs, yet research reported that the English proficiency of Indonesian citizens is categorized as low. In accordance with that, the current national education strategy focuses on sharpening critical thinking in learning which is expected to be the foundation of future development. This research aims to investigate the critical thinking skills of 86 English as a Foreign Language (EFL) learners who are prepared to be English teachers using an adapted questionnaire measuring critical thinking skills. It reveals the ability of Indonesian EFL learners’ critical thinking skills through a diagnostic test which results in a moderate level, implying that the strategies to embed critical thinking in an EFL classroom setting need to be improved. This eventually might lead to a wide gap between the existing teacher's competence and the expected qualities. This research argues the diagnosis of critical thinking state in Indonesia’s pre-service English teachers and the future directions to leverage critical thinking skills.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0521120075
Uncontrolled Keywords: Critical thinking, developing country, English education, teacher development.
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 28 Apr 2023 02:11
Last Modified: 24 Sep 2024 06:42
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/198441
[thumbnail of ELEAZAR EVAN MOELJONO.pdf] Text
ELEAZAR EVAN MOELJONO.pdf

Download (3MB)

Actions (login required)

View Item View Item