Depiction of Defense Mechanisms and Its Impact Between The Majors Characters in Encanto.

Tama, Calvin Satria and Rizki Nufiarni,, S.S., M.A (2022) Depiction of Defense Mechanisms and Its Impact Between The Majors Characters in Encanto. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Sadar dengan isu-isu yang terjadi di masyarakat, rumah produksi Disney merilis film yang mengusung isu yang sedang berkembang di masyarakat, yaitu keluarga dan trauma. Film animasi Disney berjudul Encanto, mengangkat isu tentang trauma antargenerasi yang terjadi dalam keluarga. Kecelakaan tragis yang dialami seseorang di masa lalu, dapat menimbulkan trauma yang akan dibawa dan diwariskan secara turun-temurun, hal itu disebut dengan trauma antargenerasi. generasi muda yang terkena dampak trauma antargenerasi akan membentuk mekanisme pertahanan diri, yang dapat diikuti oleh masalah kepribadian dan kesulitan untuk menjadi diri sendiri. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis dampak mekanisme pertahanan yang diproyeksikan oleh dua karakter utama film Encanto, dengan menggunakan kan pendekatan psikologi terhadap sastra. Hasil penelitian menunjukkan bahwa proses melewati trauma antargenerasi dapat mengakibatkan berkembangnya mekanisme pertahanan yang berbeda, dan berdampak pada kondisi mental pada setiap anggota keluarga. Tetapi tidak hanya pada pada generasi muda, generasi tua yang melewati dan menurunkan traumanya nya juga dapat membentuk suatu mekanisme pertahanan. Saran yang ditujukan kepada peneliti selanjutnya adalah untuk meneliti dalam perspektif yang berbeda dari para ahli yang berbeda dan juga mereka dapat menguraikan analisis pada karakter yang berbeda pada film terkait

English Abstract

Being woken up to the issues that happen in society, Disney’s production house released a movie that carries an emerging issue in society, which is family and trauma. Disney’s animation movie entitled Encanto brought up an issue about intergenerational trauma that happens in the family. A traumatic accident one’s experienced in the past, can cause a trauma that will be carried and passed through generations, it is called intergenerational trauma. The younger generation that is impacted by intergenerational trauma will develop defense mechanisms, which may be followed by personality issues, and difficulties of being their own self. This study aims to analyze the impact of defense mechanisms that is projected by two of the major characters of the movie Encanto, by using Psychological Approach to Literature. The result shows that the process of passing intergenerational trauma may result in developing different defense mechanisms, and impacting the mental state on each member of the family. But not only in the young generations, the eldest, the one who passes it also may develop defense mechanisms. Suggestions addressed to future researchers are to focus on researching in a different perspective from different experts, also they could elaborate the analysis of different characters in this movie.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0522120183
Uncontrolled Keywords: Psychological Approach, Defense mechanisms. Encanto.
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 27 Apr 2023 02:53
Last Modified: 27 Apr 2023 02:53
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/198429
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
CALVIN SATRIA TAMA.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2024.

Download (1MB)

Actions (login required)

View Item View Item