“EFL Students' Perception towards the Use of English Songs as Listening Learning Media

Putri, Brigita Griska and Dr. Moh. Hasbullah Isnaini,, S.Pd., M.Pd, (2022) “EFL Students' Perception towards the Use of English Songs as Listening Learning Media. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Penelitian ini menyelidiki persepsi dan tantangan siswa dalam menggunakan lagu bahasa Inggris sebagai media pembelajaran mendengarkan mereka. Penelitian ini menggunakan metode campuran yaitu metode campuran sekuensial eksplanatori, dengan dua instrumen yaitu kuesioner dan wawancara. Data dalam penelitian ini diperoleh dari 49 siswa SMK Negeri 2 Batu. Penelitian ini mengungkapkan bahwa siswa mempersepsikan penggunaan lagu sebagai media pembelajaran mendengarkan. Terdapat 87,8% siswa menggunakan lagu untuk latihan mendengarkan, dan 91,8% setuju bahwa mereka lebih nyaman menggunakan lagu untuk belajar mendengarkan dibandingkan dengan media lain. Selain itu, terdapat kendala berupa kesulitan siswa dalam mengenali dengan cepat kata-kata yang diucapkan dalam lagu bertempo cepat. Keseluruhan temuan dari penelitian ini adalah bahwa lagu bahasa Inggris cocok untuk digunakan sebagai media pembelajaran mendengarkan di dalam dan di luar kelas dengan mempertimbangkan pemilihan lagu sesuai dengan tingkat bahasa Inggris dan preferensi siswa.

English Abstract

This study investigated students' perceptions and challenges of using English songs as their listening learning media. This study used a mixed method, namely the explanatory sequential mixed method, with two instruments: questionnaire and interview. The data in this study were obtained from 49 SMK Negeri 2 Batu students. This study revealed that students perceive the use of songs as media for listening learning. There are 87.8% of students use songs for listening practices, and 91.8% agree that they are more comfortable using songs to learn listening than other media. Besides, there were obstacles in the form of students' difficulties in quickly recognizing the words spoken in a song with a fast tempo. The overall findings of this study are that English songs are suitable for use as listening learning media in and outside the classroom by considering the selection of songs according to the level of English and student preferences.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0522120182
Uncontrolled Keywords: EFL Students, Listening, Songs, Perception
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 27 Apr 2023 02:37
Last Modified: 27 Apr 2023 02:37
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/198426
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Brigita Griska Putri.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2024.

Download (1MB)

Actions (login required)

View Item View Item