Indonesian EFL Students’ Voice on the First Language Usage in Classroom

Nazilah, Binti Muifatun and Peptia Asrining Tyas,, S.Pd., M.Pd. (2021) Indonesian EFL Students’ Voice on the First Language Usage in Classroom. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Penggunaan bahasa pertama (L1) masih ditemukan selama pembelajaran bahasa Inggris, khususnya di negara-negara yang bukan merupakan penutur asli bahasa Inggris. Hal ini menjadi masalah yang diperdebatkan oleh para ahli. Oleh karena itu, penyelidikan pada persepsi siswa sangat membantu dalam penelitian ini. Hasil dari penelitian ini akan memberikan wawasan tentang preferensi siswa selama pembelajaran bahasa. Penelitian-penelitian sebelumnya yang terkait dengan topik ini fokus pada siswa SMA (sekolah menengah atas) dan mahasiswa sebagai subjeknya. Oleh karena itu, penelitian ini bertujuan untuk mengeksplorasi persepsi siswa pada tingkat SMP (sekolah menengah pertama). Dalam melakukan penelitian ini, peneliti menerapkan metode kuantitatif survey. Ada 29 pertanyaan dalam tiga bagian yang dalam penelitian ini: (1) bahasa yang digunakan di kelas EFL, (2) sikap siswa, dan (3) kesejahteraan siswa selama pelajaran bahasa Inggris. Penelitian ini melibatkan 101 siswa SMP Shalahuddin Malang. Hasil penelitian menunjukkan bahwa siswa memiliki respon positif terhadap penggunaan bahasa Indonesia selama pelajaran bahasa Inggris.

English Abstract

The first language (L1) usage is still found during the English lesson, specifically in non-native English countries. This may be a debatable issue among experts. Hence, investigation on students’ perception is helpful in this study. It will give an insight into students’ preferences for learning the language. The previous studies related to this topic were mainly focused on senior high school and undergraduate students as the subject. Therefore, this present study proposed to explore the perception of junior high school students. In conducting this study, the researcher applied a quantitative survey design. There were 29 questions in three sections that were distributed to investigate: (1) the language used in the EFL classroom, (2) students’ attitudes as well as (3) students’ well-being during the English foreign language lesson. The participants were 101 students of SMP Shalahuddin Malang. The findings revealed that students have positive responses towards the use of Indonesian language during the EFL lesson.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0521120073
Uncontrolled Keywords: EFL students’ perception, EFL classroom, first language usage
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 27 Apr 2023 02:32
Last Modified: 07 Oct 2024 07:16
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/198424
[thumbnail of BINTI MUIFATUN NAZILAH.pdf] Text
BINTI MUIFATUN NAZILAH.pdf

Download (1MB)

Actions (login required)

View Item View Item