“EFL Students’ Perception on the Use of Voice Note to Reduce Their Speaking Anxiety

Hapsari, Audrey Ayu and Dian Inayati,, S. Pd., M. Ed. (2022) “EFL Students’ Perception on the Use of Voice Note to Reduce Their Speaking Anxiety. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Wabah COVID-19 telah memaksa proses pendidikan kita menjadi pembelajaran daring. Sayangnya, kejadian yang tiba-tiba ini membuat guru dan siswa tidak siap, menyebabkan siswa mengalami beberapa tingkat kecemasan, terutama dalam keterampilan berbicara bahasa asing. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui persepsi siswa tentang voice note untuk mengurangi kecemasan berbicara siswa. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan studi survei dan instrumennya menggunakan kuesioner. Partisipan dari penelitian ini adalah siswa kelas X SMAN 1 Malang yang mengambil kelas ekstra bahasa Inggris sebagai mata pelajaran lintas minat di SMA. Penelitian ini menunjukkan tanggapan positif mengenai penggunaan catatan suara dalam kegiatan berbicara yang dilakukan di kelas ELT karena siswa berpikir itu dapat mengurangi kecemasan berbicara mereka. Catatan suara kemudian menyediakan media pembelajaran baru yang tidak terlalu menekan dalam pengaturan daring.

English Abstract

The COVID-19 outbreak has forced our education process into online learning. Unfortunately, the suddenness has left both teachers and students unprepared, causing students to experience some degree of anxiety, particularly in foreign language speaking skills. This study aims to investigate students’ perception of voice notes to reduce students’ speaking anxiety. This study employed a quantitative approach with a survey study and used a questionnaire as the instrument. The participants of this study were tenth-grade students of SMAN 1 Malang who took extra English class as their cross-interest subject in high school. This study showed positive responses regarding using voice notes in a speaking activity conducted in ELT class as students thought it could reduce their speaking anxiety. Voice note then provides a new learning media that is less stressful and pressuring on ELT in an online setting.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0522120180
Uncontrolled Keywords: Kecemasan Berbicara, Pembelajaran Bahasa Inggris, Pembelajaran Daring, Voice Note,Speaking Anxiety, ELT, Online Learning, Voice Note
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 27 Apr 2023 02:22
Last Modified: 27 Apr 2023 02:22
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/198421
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
AUDREY AYU HAPSARI.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2024.

Download (2MB)

Actions (login required)

View Item View Item