An Analysis of Speaking Anxiety Faced by the Students of English Literature and English Language Education in Online Classes During COVID-19 Pandemic

Nurfalah, Amalia and Sahiruddin, S.S., M.A., Ph.D. (2022) An Analysis of Speaking Anxiety Faced by the Students of English Literature and English Language Education in Online Classes During COVID-19 Pandemic. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Kecemasan saat berbicara Bahasa Inggris sebagai Bahasa Asing adalah situasi umum yang sering dialami oleh pembelajar Bahasa Inggris mengingat bahwa Bahasa Inggris bukanlah bahasa ibu mereka. Dalam penelitian ini, penulis tertarik untuk menganalisis kecemasan berbicara yang dihadapi oleh mahasiswa Program Studi Pendidikan Sastra Inggris dan Bahasa Inggris Universitas Brawijaya sebagai pembelajar Bahasa Inggris. Permasalahan yang akan diungkapkan dalam penelitian ini berfokus pada dua pertanyaan: (1) Bagaimana tingkat kecemasan berbicara di antara siswa di kelas online selama pandemi COVID-19? (2) Apa factor-faktor kecemasan berbicara di antara siswa di kelas online selama pandemi COVID-19? Pertanyaan-pertanyaan tersebut dibentuk untuk membuat penyelidikan mengenai kecemasan berbicara. Metode yang digunakan pada penelitian ini adalah kuantitatif deskriptif, mengingat data diperoleh melalui survei. Sembilan puluh enam mahasiswa Program Studi Pendidikan Sastra Inggris dan Bahasa Inggris Universitas Brawijaya terlibat sebagai responden dalam penelitian ini. Kuesioner yang diadaptasi dari Foreign Language Classroom Anxiety Scale (FLCAS) yang dikembangkan oleh Horwitz et al. (1986) digunakan untuk mengumpulkan data. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa sebagian besar mahasiswa mengalami kecemasan berbicara yang berada di tingkat menengah. Kecemasan berbicara pada mahasiswa ini sebagian besar disebabkan oleh faktor ketakutan akan penilaian negatif diikuti oleh kecemasan dalam berkomunikasi dan yang terakhir, kecemasan dalam ujian/tes. Penelitian ini diharapkan dapat bermanfaat bagi pembaca yang memiliki keingintahuan tentang kecemasan berbicara. Batasan penelitian ini diharapkan dapat menjadi ruang untuk penelitian selanjutnya. Penelitian selanjutnya disarankan unutk menyelidiki kecemasan berbicara dalam diskusi yang lebih luas, misalnya, memilih responden berdasarkan profesi atau kemampuan mereka. Penelitian selanjutya juga dapat membahas bagaimana pengajar mengatasi situati kecemasan berbicara ini.

English Abstract

The anxiety when speaking English as Foreign Language (EFL) is a common situation experienced by EFL learners considering that English is not their mother tongue. In this research, the writer is interested in analyzing the speaking anxiety faced by students of English Literature and English Language Education Study Program Universitas Brawijaya as EFL learners. The problems to be expressed in this study are focused on two questions: (1) What is the level of speaking anxiety among the students in online classes during the COVID-19 pandemic? (2) What are the factors of speaking anxiety among the students in online classes during the COVID-19 pandemic? The questions are formed to make an investigation of the speaking anxiety. This research uses descriptive quantitative as the method, given that the data is acquired through a survey. Ninety-six students of the English Literature and English Language Education Study Program, Universitas Brawijaya were involved as respondents in the study. A questionnaire adapted from the Foreign Language Classroom Anxiety Scale (FLCAS) developed by Horwitz (1986) is used to gather the data. This research reveals that most students experience a medium level of speaking anxiety. The speaking anxiety factors that students experience during online classes are mostly caused by the fear of negative evaluation, followed by communication apprehension and test anxiety. This research is expected to be beneficial for readers who have concerns about speaking anxiety. The limitation of this research can hopefully be room for future research. The writer suggests future research to investigate speaking anxiety in a wider discussion, for example, future research can choose the respondents based on their profession or proficiency. Future research can also discuss how the lecturers cope with speaking anxiety situations.

Other obstract

-

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0522120020
Uncontrolled Keywords: Kecemasan, Kecemasan berbicara, Foreign Language Classroom Anxiety Scale (FLCAS), Kelas daring, Anxiety, Speaking Anxiety, Foreign Language Classroom Anxiety Scale, Online Learning
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: yulia Chasanah
Date Deposited: 27 Sep 2022 07:30
Last Modified: 27 Sep 2022 07:30
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/195001
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Amalia H. Nurfalah.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2024.

Download (2MB)

Actions (login required)

View Item View Item