Rahman, Muhammad Hadyan and Prof. Dr. Ir. Wignyanto ,, MS. and Ir. Usman Effendi,, MS (2022) Perancangan Desain Kemasan Abon Sapi Menggunakan Metode Kansei Engineering. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Konsumsi masyarakat terhadap produk olahan ternak meningkat setiap tahun sehingga memberikan peluang usaha yang dapat dikembangkan. Pola konsumsi masyarakat terhadap produk olahan peternakan telah bergeser, terutama daging, dari mengkonsumsi daging segar menjadi produk olahan daging yang siap santap mendorong dikembangkannya teknologi dalam hal pengolahan daging. Produk abon sapi yang cenderung serupa memerlukan dukungan komponen lainnya untuk menjadi daya tarik dalam memilih produk. Tujuan penelitian ini adalah untuk mendapatkan desain kemasan abon sapi yang sesuai dengan keinginan konsumen. Penelitian ini menggunakan 19 kata kansei, 16 sampel kemasan, 5 elemen desain, dan 14 sub elemen desain. Berdasarkan nilai importance value secara keseluruhan, desain kemasan yang diinginkan oleh konsumen secara berurutan ditentukan oleh elemen desain warna (32,130%), aksesoris (26,924%), bentuk (18,718%), label (16,539%) dan bahan (5,689%). Kombinasi kemasan yang paling disukai konsumen adalah kombinasi 4, faktor 4. Kombinasi tersebut adalah, kemasan abon sapi dengan bahan alumunium foil, bentuk pouch, label digital printing, aksesoris handle, dan warna polos yang digambarkan oleh kata kansei mudah disimpan dan informatif. Saran untuk penelitian dengan menganalisis biaya pembuatan desain kemasan
English Abstract
Public consumption of processed livestock products increases every year so that it provides business opportunities that can be developed. People's consumption patterns for processed livestock products have shifted, especially meat, from consuming fresh meat to processed meat products that are ready to eat, encouraging the development of technology in terms of meat processing. Shredded beef products that tend to be similar require the support of other components to be an attraction in choosing a product. The purpose of this study was to obtain a packaging design for shredded beef according to the wishes of consumers. This study uses 19 kansei words, 16 packaging samples, 5 design elements, and 14 design sub elements. Based on the overall importance value, the packaging design desired by consumers is sequentially determined by color design elements (32,130%), accessories (26,924%), shape (18,718%), labels (16,539%) and materials (5,689%). The combination of packaging that consumers prefer the most is combination 4, factor 4. The combination is, the packaging of shredded beef with aluminum foil material, pouch shape, digital printing label, handle accessories, and plain colors described by the word kansei, easy to store and informative. Recommendation for further research is analyzing the cost of manufacturing packaging designs.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 0522100102 |
Uncontrolled Keywords: | Abon, Kansei Engineering, Kemasan,Beef Floss, Kansei Engineering, Package. |
Subjects: | 300 Social sciences > 338 Production > 338.1 Agriculture > 338.16 Production efficiency |
Divisions: | Fakultas Teknologi Pertanian > Teknologi Industri Pertanian |
Depositing User: | soegeng Moelyono |
Date Deposited: | 14 Jul 2022 02:46 |
Last Modified: | 14 Jul 2022 02:46 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/192051 |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
MUHAMMAD HADYAN RAHMAN.pdf Restricted to Registered users only until 31 December 2024. Download (3MB) |
Actions (login required)
View Item |