Krisanti, Yunita Dwi and Dian Inayati, S.Pd. M.Ed. (2021) On the perception of EFL learners: digital-based vs conventional learning platforms usage toward motivation in learning English. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Mengenali persepsi peserta didik terhadap penggunaan platform pembelajaran sangat penting karena temuan dapat digunakan sebagai wawasan bagi instruktur untuk mengevaluasi kelas dan membuat proses pembelajaran menjadi lebih nyaman. Tidak hanya itu, motivasi peserta didik merupakan salah satu faktor penentu keberhasilan pembelajaran bahasa Inggris karena berkaitan dengan kebutuhan peserta didik, apa yang membuat mereka bersemangat untuk belajar, dan orientasi motivasi yang terkait dengan tujuan belajarnya. Berkaitan dengan hal itu, penelitian ini ditujukan untuk menginvestigasi persepsi peserta didik pada penggunaan platform berbasis digital dan pada platform pembelajaran konvensional, motivasi belajar bahasa Inggris, korelasi antara persepsi pada penggunaan platform berbasis digital dan motivasi belajar bahasa Inggris, dan korelasi antara persepsi pada penggunaan platform conventional dan motivasi belajar bahasa Inggris. Penelitian ini melibatkan 100 mahasiswa tahun ketiga jurusan pendidikan bahasa Inggris. Dengan menggunakan pendekatan kuantitatif, digunakan 3 macam kuesioner untuk memperoleh data yang diperlukan dalam penelitian ini. Penulis menganalisis korelasi antar variabel dengan memasukkan skor ke dalam SPSS. Rumus Korelasi Pearson Product Moment digunakan dalam penelitian ini. Temuan menunjukkan bahwa persepsi mahasiswa pada kedua platform tersebut tergolong dalam level sedang hingga tinggi. Di samping itu, temuan mengenai motivasi mahasiswa dalam belajar bahasa Inggris menunjukkan bahwa motivasi mereka termasuk dalam kategori sedang hingga tinggi. Dari segi korelasi antar variabel, kedua korelasi tersebut menghasilkan korelasi yang positif, namun nilai koefisien korelasi berada pada taraf yang berbeda. Nilai koefisien korelasi persepsi peserta didik pada platform berbasis digital dan motivasi belajar bahasa Inggris menunjukkan korelasi sedang, sedangkan koefisien korelasi persepsi peserta didik pada platform konvensional dan motivasi dalam belajar bahasa Inggris menunjukkan korelasi rendah. Karena penggunaan kedua platform mempengaruhi motivasi mereka, dan perbedaan preferensi terhadap kedua platform tidak begitu signifikan, metode pembelajaran dan pengintegrasian platform yang seimbang sangat disarankan.
English Abstract
Recognizing learners‟ perception toward platform usage is essential since the findings can be used as a value for instructors to evaluate classes and make the learning process become more convenient. Not only that, learners‟ motivation is also one of the influential factors that determines the success of English language learning since it deals with learners‟ needs, what makes them eager to learn, and their motivational orientation which is affiliated with their learning goals. As regards, this study is aimed to investigate learners‟ perception in digital-based and that in conventional learning platforms, motivation to learn English, correlation between perception in digital-based and motivation to learn English, and correlation between perception in conventional platforms and motivation to learn English. This study involves 100 third-year students majoring English language education. By using quantitative approach, 3 kinds of questionnaires were used in order to obtain the data needed in this study. The writer analyzed the correlation between variables by inputting the scores into SPSS. Pearson Product Moment Correlation formula was applied. The findings showed that learners‟ perceptions toward both digital-based and conventional platforms usage are considered to relatively medium to high level. Besides, the findings regarding their motivation in English learning revealed that their motivation was categorized as medium to high level too. In terms of the correlation between the variables, both of the correlations resulted in a positive correlation, but the coefficient correlation score is in a different level. The correlation score of learners‟ perception in digital-based platforms and motivation in learning English indicates a moderate correlation, while the score of learners‟ perception in conventional platforms and motivation in learning English indicates slight correlation. Since both platforms usage affected their motivation, and the gap of their preferrence toward both platforms is not significant, balance teaching method and platforms integration are highly suggested.
Other obstract
-
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 0521120070 |
Uncontrolled Keywords: | Keywords : Perception, Digital-based platforms, Conventional platforms, Motivation, Correlation. |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | yulia Chasanah |
Date Deposited: | 19 Jan 2022 02:15 |
Last Modified: | 08 Jul 2022 02:37 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/188477 |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
Yunita Dwi Krisanti.pdf Restricted to Registered users only until 31 December 2023. Download (2MB) |
Actions (login required)
View Item |