Investigating Foreign Language Anxiety in Speaking Skill on 11th Grade of SMA Panjura Malang

Simanjuntak, Roma Uli Prilcillia and Peptia Astrining Tyas, S.Pd., M.Pd. (2021) Investigating Foreign Language Anxiety in Speaking Skill on 11th Grade of SMA Panjura Malang. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Dalam mempelajari bahasa asing, siswa biasanya menemukan kesalahan di beberapa aspek, seperti kecemasan dalam belajar berbicara. Penelitian ini bertujuan untuk menginvestigasi kecemasan yang paling banyak berkontribusi dalam siswa di sekolah menengah atas. Peneliti memilih 159 siswa kelas 11 di SMA Panjura Malang sebagai responden di dalam penelitian ini. Secara spesifik, peneliti berupaya untuk mengidentifikasi level dan faktor yang kemungkinan berkontribusi pada kecemasan berbicara dalam belajar Bahasa Inggris berdasarkan perspektif siswa. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah quantitatif desktiptif dengan bentuk survei. Di dalam penelitian ini, data dikumpulkan dengan menyebarkan adaptasi kuesioner dari FLCAS (Foreign Language Classroom Anxiety Scale) yang dikembangkan oleh Horwitz kepada para responden. Dalam FLCAS yang diadaptasi, kuesioner ini terbagi atas 33 pertanyaan dengan beberapa modifikasi termasuk perubahan pernyataan. Kuesioner ini menggunakan 5 poin dari skala likert dari sangat tidak setuju sampai sangat setuju untuk mengukur kecemasan berbicara siswa. Hasil menunjukkan bahwa tingkatan yang paling banyak ditemukan dari keseluruhan siswa adalah level menengah, disusul dengan level yang rendah dan terakhir adalah level tertinggi. Kemudian, untuk faktor yang menyebabkan siswa menjadi cemas dalam berbicara adalah ketakutan akan dievaluasi setelah selesai berbicara menggunakan bahasa asing, di mana hal ini disebut sebagai kecemasan akan evaluasi negatif. Faktor selanjutnya adalah di mana siswa tidak memiliki kepercayaan diri untuk berkomunikasi menggunakan bahasa asing dengan sesama atau dapat disebut sebagai ketakutan dalam komunikasi. Dan yang terakhir adalah saat di mana siswa merasa gelisah akan tes yang berkaitan dengan bahasa asing atau dengan kata lain disebut sebagai kecemasan akan ujian. Peneliti memberi saran kepada guru untuk memberikan evaluasi yang positif apabila siswa membuat kesalahan dalam kelas berbicara.

English Abstract

To learn a foreign language, students usually find a mistake in some aspects, such as anxiety in learning speaking. This study aimed to investigate the anxiety that contributes the most in speaking to senior high school students. This researcher chose 159 students of 11th grade at SMA Panjura Malang as the respondents of the research. Specifically, the researcher attempts to identify the level and possible factors that may contribute to speaking anxiety in learning English based on students' perspective. The method used in this study was descriptive quantitative with survey as the design. In this study, the data was gathered by distributing an adapted questionnaire of FLCAS (Foreign Language Classroom Anxiety Scale) which was developed by Horwitz to the respondents. In this adapted version of FLCAS, it consisted of 33 items with some modifications including the reverse of the statements. This questionnaire used 5 points of likert scale from strongly disagree to strongly agree to measure students speaking anxiety. The results showed that the level of students’ anxiety is mostly in the medium level, followed by low level and high level. The factor that causes students to feel anxious in speaking is the fear of being evaluated by others after finishing speaking in foreign language, which can be said as fear of negative evaluation. Then, the second reason is the students don't have confidence to communicate with others or mentioned as communication apprehension, and the last factor is whenever students feel anxious about the test that is related to foreign language, or in other words it can be said as test anxiety. This research had some suggestion for teachers to give positive feedback whether students are making some mistakes in speaking class.

Other obstract

-

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0521120064
Uncontrolled Keywords: Keywords: speaking, speaking anxiety
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: yulia Chasanah
Date Deposited: 18 Jan 2022 03:31
Last Modified: 01 Oct 2024 07:11
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/188437
[thumbnail of Roma Uli P. Simanjuntak.pdf] Text
Roma Uli P. Simanjuntak.pdf

Download (1MB)

Actions (login required)

View Item View Item