English phonology for language learners : exploring learners' preferences

Utami, Ika Adhitiyan and Alies Poetri Lintangsari, S.S., M.Li., (2021) English phonology for language learners : exploring learners' preferences. UNSPECIFIED thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Abstrak Fonologi bahasa Inggris merupakan mata pelajaran yang mutlak harus dikuasai oleh pembelajar bahasa asing dalam belajar bahasa Inggris. Hal ini diajarkan sebagian besar di tingkat universitas. Namun, masih banyak siswa yang tidak menyadari betapa pentingnya belajar Fonologi Bahasa Inggris dan kurang tertarik untuk mempelajari mata pelajaran ini. Ada juga sedikit penelitian yang menyangkut preferensi siswa dalam belajar Fonologi Bahasa Inggris sedangkan mengetahui preferensi siswa pada topik atau tema yang digunakan dalam materi pembelajaran adalah langkah yang baik untuk membuat hasil belajar yang lebih baik. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui topik dan tema yang paling dan paling tidak disukai oleh siswa EFL (Bahasa Inggris sebagai Bahasa Asing) selama pembelajaran Fonologi Bahasa Inggris. Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif kuantitatif dengan rancangan cross sectional survey. Data dikumpulkan dengan kuesioner dari 112 peserta mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris. Hasil penelitian menunjukkan pola proses fonologi dalam bahasa Inggris menjadi topik dan tema yang paling disukai sedangkan fonologi segmental menjadi topik dan tema yang paling tidak disukai dalam pembelajaran Fonologi Bahasa Inggris.

English Abstract

Abstract English Phonology is an absolutely necessary subject that should be mastered by foreign language learners in learning English. It is taught mostly at university level. However, there are still many students who are not aware of how important learning English Phonology is and less interested in learning this subject. There also has been little study that concerns students' preferences in learning English Phonology whereas knowing students’ preferences on topics or themes used in learning materials is a good step to make better learning outcomes. This study aims to investigate the most and least preferred topics and themes by EFL (English as a Foreign Language) students during English Phonology learning. This was a descriptive quantitative research by using a cross-sectional survey design. The data was collected with questionnaire from 112 participants of English Education Study Program students. The result showed phonological process pattern in English becoming the most preferred topic and theme while segmental phonology becoming the least preferred topic and theme in learning English Phonology.

Other obstract

-

Item Type: Thesis (UNSPECIFIED)
Identification Number: 0521120049
Uncontrolled Keywords: Keywords: EFL student, English Phonology, learning English, pronunciation, student preference
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: yulia Chasanah
Date Deposited: 13 Jan 2022 04:40
Last Modified: 28 Jun 2022 06:48
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/188305
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
IKA ADHITIYAN UTAMI.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2023.

Download (1MB)

Actions (login required)

View Item View Item