Teacher's questioning strategies in classroom interaction in SMPN 3 Rejoso

Kurniawati, Dwi and Dr. Sugeng Susilo Adi, M.Hum. (2021) Teacher's questioning strategies in classroom interaction in SMPN 3 Rejoso. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Bertanya adalah cara utama yang digunakan guru untuk mengetahui apa yang telah diketahui siswa, mengidentifikasi kesenjangan dalam pengetahuan dan pemahaman, serta menopang perkembangan pemahaman mereka untuk memungkinkan mereka menutup kesenjangan antara apa yang mereka ketahui saat ini dan tujuan pembelajaran. Strategi Bertanya juga digunakan untuk memotivasi siswa dalam suatu proses pembelajaran. Selama proses pembelajaran, guru SMPN 3 Rejoso menerapkan strategi tanya jawab untuk meningkatkan pemahaman siswa. Oleh karena itu, penelitian ini bertujuan untuk mengetahui strategi bertanya apa yang diterapkan oleh guru dalam pembelajaran bahasa Inggris. Penelitian ini dilakukan dengan menggunakan desain penelitian kualitatif. Instrumen yang digunakan adalah wawancara. Secara total penelitian ini mewawancarai tiga guru bahasa Inggris dan sepuluh siswa kelas dua dan tiga dengan berbagai tingkat kemampuan dalam pelajaran bahasa Inggris. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penerapan strategi tanya jawab memberikan dampak positif bagi guru dan siswa. Guru bahasa Inggris sepakat bahwa strategi tanya jawab berguna untuk membantu siswa aktif dalam proses pembelajaran dan juga membangun motivasi siswa dalam belajar bahasa Inggris. Kendala utama yang dihadapi adalah kendala bahasa dan kurangnya kesadaran siswa untuk belajar bahasa Inggris. Hampir semua siswa setuju bahwa strategi tanya jawab memiliki pengaruh yang baik. Para siswa menemukan strategi guru sangat menarik dan efektif untuk membangun motivasi mereka. Peneliti menyarankan peneliti selanjutnya untuk mengembangkan penelitian ini dengan menggunakan lebih banyak partisipan dan metode pengumpulan data.

English Abstract

Questioning is the key means by which teachers find out what pupils already know, identify gaps in knowledge and understanding and scaffold the development of their understanding to enable them to close the gap between what they currently know and the learning goals. Questioning Strategy is also used to motivate students in a learning process. During the teaching process, teachers of SMPN 3 Rejoso applied the questioning strategy to improve students’ conprehention. Considering that reason, this research was intended to know what is the questioning strategy applied by teachers in learning English. This study was conducted using qualitative research design. The instrument used was interview. The respondents of this research were three English teachers and ten students from second and third grade in various level of proficiency in English lesson. The result of this study shows that the applications of questioning strategy gave positive Impacts for teachers and students. English teachers agreed that questioning strategy is useful to help students active in learning process and also build the students’ motivation in learning English. The main obstacle faced is language barrier and students’ lack of awareness to study English. Almost all students agreed that the questioning strategy had a good effect. The students found the teacher’s strategy very interesting and effective to build their motivation. The researcher suggests the next researchers to develop this study by using more participants and the method of collecting data

Other obstract

-

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0521120041
Uncontrolled Keywords: Key Words: Questioning Strategy, Motivation
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: yulia Chasanah
Date Deposited: 12 Jan 2022 06:27
Last Modified: 24 Feb 2022 06:40
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/188237
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Dwi Kurniawati.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2023.

Download (1MB)

Actions (login required)

View Item View Item