Fakhrah, Afifah Nabilah. and Yuni Astuti, S.Pd., M.Pd (2021) Volunteers Motivation in Learning Sign Language: A Case Study at CDSS Universitas Brawijaya. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Bahasa adalah kemampuan khusus yang hanya dimiliki manusia sebagai anugerah dari Tuhan untuk berkomunikasi secara lisan dan tulisan. Namun, ada beberapa penyandang disabilitas yang salah satunya tidak memiliki kemampuan bahasa lisan yang baik. Untuk dapat berbicara dibutuhkan keterampilan mendengarkan yang baik; oleh karena itu, seseorang yang memiliki gangguan pendengaran atau tuli tidak dapat berbicara. Mereka menggunakan bahasa isyarat untuk berkomunikasi dengan orang lain. Meski tidak terlalu dikenal, ada beberapa orang dengar yang belajar bahasa isyarat. Keinginan orang dengar untuk belajar bahasa isyarat dipengaruhi oleh motivasi sebagai kunci kesuksesan. Oleh karena itu, penelitian ini bertujuan untuk mengetahui motivasi relawan di Pusat Studi dan Layanan Disabilitas (PSLD) Universitas Brawijaya dalam belajar bahasa isyarat. Penelitian ini adalah penelitian kualitatif. Data diperoleh dari kuesioner dan wawancara. Dalam menganalisis data, penulis menggunakan self-determination theory in second language research dari Noels dan kawan-kawan (1997). Hasil penelitian menunjukkan bahwa motivasi relawan di PSLD UB adalah motivasi ekstrinsik dan intrinsik. Adapun komentar motivasi ekstrinsik (61,0%) lebih tinggi daripada komentar motivasi intrinsik (39,0%). Dalam melakukan penelitian selanjutnya, penulis tidak hanya menggunakan kuesioner dan wawancara tetapi juga perlu menggunakan observasi, ukuran sampel yang lebih besar dengan kerangka waktu yang lebih lama harus diperluas, dan variasi responden yang lebih banyak harus dipelajari.
English Abstract
Language is a special ability that only humans have as a gift from God to communicate orally and in writing. However, there are some people with disabilities, one of whom does not have good spoken language skills. To be able to speak requires good listening skills; therefore, someone who has a hearing-impaired or deaf person cannot produce speech. For that reason, they use sign language to communicate with others. Although not very well known, there are some hearing people who learn sign language. Hearing people's desire to learn sign language is influenced by motivation as the key to success. Therefore, the objective of the study is to find out the motivation of volunteers at the Center for Disability Studies and Services (CDSS) Universitas Brawijaya in learning sign language. This study is qualitative research. Data were gained from questionnaires and interviews. In analyzing data, the writer used self-determination theory in second language research from Noels and friends (1997). The results show that the motivation among volunteers at CDSS UB is a bit of extrinsic and intrinsic motivation. It reveals that the comment of extrinsic motivation (61.0%) is higher than the comment of intrinsic motivation (39.0%). In conducting further research, future writers need to use not only questionnaires and interviews but also to use observation, a larger sample size with a longer time frame must be expanded, and more variations of respondents must be studied.
Other obstract
-
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 0521120035 |
Uncontrolled Keywords: | Keywords: language, disability, sign language, motivation |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris |
Depositing User: | yulia Chasanah |
Date Deposited: | 12 Jan 2022 02:26 |
Last Modified: | 26 Sep 2024 06:58 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/188194 |
Text
Afifah Nabilah Fakhrah.pdf Download (26kB) |
Actions (login required)
View Item |