Bisma, Auditya (2021) Aplikasi Kansei Engineering untuk Desain Kemasan Kopi Excelsa Wonosalam. Magister thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis pengembangan desain kemasan kopi Excelsa Wonosalam berbasis Kansei Engineering. Kansei Engineering banyak digunakan untuk mengembangan desain produk dengan berorientasi pada kansei (emosi) pelanggan dan menghubungkannya dengan atribut produk. Atribut visual kemasan seperti nama merek, logo, warna, bentuk kemasan, gaya penulisan dan grafis digunakan untuk identifikasi produk dan berpengaruh terhadap keputusan membeli (willing-to-buy). Pengembangan sistematika kerangka kerja dari Kansei Engineering menggunakan Jaringan Syaraf Tiruan yang merupakan tiruan otak manusia digunakan untuk memodelkan proses learning dari penilaian pelanggan. Penelitian ini menggunakan deskriptif kuantitatif. Data diperoleh dengan melakukan survei terhadap pelanggan kopi dan studi literatur. Teknik sampling menggunakan purposive sampling. Atribut desain kemasan yang digunakan adalah grafis, warna dan bentuk kemasan. Hasil perpaduan antara Kansei Engineering dengan Jaringan Syaraf Tiruan menghasilkan preferensi desain kemasan yang didapat dari pemodelan penilaian responden terhadap atribut yang tersedia. Preferensi desain kemasan kopi Excelsa Wonosalam yaitu grafis Ringin Contong, warna Merah dan bentuk Persegi Bulat. Preferensi desain kemasan kopi Excelsa Wonosalam dapat menjadi pertimbangan bagi pelaku usaha kopi untuk inovasi desain kemasan. Penelitian ini diharapkan dapat memberi nilai tambah untuk pengembangan desain kemasan bagi industri dan UMKM untuk menciptakan desain yang menarik perhatian pelanggan.
English Abstract
This research aims to analyze the development of packaging designs of Excelsa Wonosalam Coffee based on Kansei Engineering. Kansei Engineering is widely used for developing product designs oriented to the kansei (emotion) of the customer and relate them to product attributes. Visual packaging attributes such as brand name, logo, color, packaging form, writing style and graphics are used for product identification and affects the buying decision (willing-to-buy). Framework systematic development of Kansei Engineering using Artificial Neural Networks which is an imitation of the human brain used to modelling the learning process of customer assessments. This research used descriptive quantitative. Data obtained by conducting surveys of coffee customers and literature studies. The sampling technique used purposive sampling. The packaging design attributes are graphics, color and shape. The combination of Kansei Engineering and Artificial Neural Networks generate packaging design preferences obtained from the modelling of customer assessment of available attributes. Coffee packaging design preferences involve ringin contong graphic, red color, and squircle shape. This design preferences could be a consideration to coffee entrepreneurs for packaging design innovations. This research is expected to provide added value for industry and SMEs to create designs that more attractive.
Item Type: | Thesis (Magister) |
---|---|
Identification Number: | 0421100004 |
Uncontrolled Keywords: | Kansei Engineering, Jaringan Syaraf Tiruan, Desain kemasan, Kopi Excelsa Wonosalam,Kansei Engineering, Artificial Neural Network, Packaging Dseign, Excelsa Wonosalam Coffee. |
Subjects: | 300 Social sciences > 338 Production > 338.1 Agriculture > 338.16 Production efficiency |
Divisions: | Fakultas Teknologi Pertanian > Teknologi Industri Pertanian |
Depositing User: | soegeng sugeng |
Date Deposited: | 04 Nov 2021 01:23 |
Last Modified: | 27 Sep 2024 02:48 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/186429 |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
- Auditya Bisma.pdf Restricted to Registered users only until 31 December 2023. Download (5MB) |
|
Text
Auditya Bisma.pdf Download (5MB) |
Actions (login required)
View Item |