Anggraini,, Yasinta (2020) Developing English Textbook Based on Local Culture for First Grade of Elementary School in Batu. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
i era globalisasi ini, secara tidak langsung berkembang sangat maju antara lain harus bisa berbahasa asing, salah satunya penguasaan bahasa Inggris. Oleh karena itu, bahasa Inggris sangat penting untuk menguasai dunia kerja saat ini, namun dengan adanya perubahan kurikulum 2013 berdampak pada dihilangkannya mata pelajaran bahasa Inggris untuk siswa sekolah dasar. Namun, bahasa Inggris masih menjadi syarat untuk masuk ke SMP dan salah satu mata pelajaran yang akan diujikan pada ujian sekolah. Oleh karena itu, banyak sekolah yang membuat kebijakan bahwa mata pelajaran bahasa Inggris masih diajarkan di sekolah dasar sebagai ekstrakurikuler. Oleh karena itu, tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengembangkan buku bahasa Inggris berbasis budaya lokal untuk kelas satu sekolah dasar. Penelitian ini menggunakan model penelitian R&D Borg and Gall (2003) yang memodifikasi sepuluh tahap menjadi tujuh tahapan: need assessment, principle of product development, syllabus development, expert’s validation, operational product revision, tryout, and final product. Peneliti menggunakan kuesioner, interview, dan lembar validasi sebagai instrumen penelitian. Data dianalisis secara kualitatif. Ahli diminta untuk memvalidasi isi dari buku untuk menilai kesesuaian buku yang dikembangkan untuk siswa kelas satu atau tidak. Berdasarkan hasil dari data analisis, data menunjukkan bahwa buku valid dan sangat bagus. Respon dari ahli isi pada lembar validasi menunjukkan bahwa buku sudah dapat diterapkan dalam pengajaran Bahasa Inggris untuk siswa kelas satu. Peneliti menyarankan guru Bahasa Inggris untuk menggunakan buku tersebut karena itu dapat menjadi sebuah pedoman pada proses belajar mengajar.
English Abstract
In this era of globalization, indirectly developing very advanced, among others, must be able to speak foreign languages, one of which is mastery of English.Therefore, English is very important to master the world of work today, but changes to the 2013 curriculum it has an impact on which English subjects for elementary students are eliminated. However, English is still a requirement for entry into Junior High School and one of the subjects that will be tested on school exams. For these reasons, many schools make a policy that English subjects are still taught in elementary schools as extracurricular. Therefore, the purpose of this research is to develop an English book based on local culture for the first grade of elementary school. This study uses the research model of R&D Borg and Gall (2003) which modifies ten stages into seven stages: need assessment, the principle of product development, syllabus development, expert's validation, operational product revision, try-out, and final product. Researchers used questionnaires, interviews, and validation sheets as research instruments. Data were analyzed qualitatively. Experts were asked to validate the contents of the book to assess the suitability of the book developed for first graders or not. Based on the results of the data analysis, the data showed that the book was valid and very good. The response from the content expert on the validation sheet shows that the book can already be applied in teaching English to first-grade students. The researcher suggests English teachers use the book because it can be a guide in the teaching and learning process.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 052112 |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | Samsul Arifin |
Date Deposited: | 23 Oct 2021 13:45 |
Last Modified: | 12 Apr 2023 02:45 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/185659 |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
Yasinta Anggraini.pdf Restricted to Registered users only until 31 December 2023. Download (2MB) |
Actions (login required)
View Item |