Asyhar, Mamba’ul (2021) University Students’ Perception on the Use of Online Automated Feedback in Writing. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Pelajar memiliki masalah dalam menulis mereka karena perbedaan fitur bahasa antara bahasa inggris dan bahasa Indonesia. Kondisi ini diperparah dengan adanya Covid-19 yang membuat kegiatan belajar mengajar ditransformasi dari pembelajaran tatap muka menjadi pembelajaran jarak jauh. Strategi menulis umum, umpan balik konvensional cukup sulit untuk diterapkan karena situasi pandemi. Fenomena lain yaitu guru terbebani dengan banyaknya administrasi sekolah dan membuat siswa harus menunggu umpan balik dari guru sebelum memulai merevisi tulisan mereka. Hal ini membuat siswa dituntut untuk belajar secara mandiri. Online Automated Feedback (OAF) memiliki peluang untuk memecahkan masalah dalam mengajar menulis karena memiliki banyak manfaat. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui persepsi mahasiswa tentang penggunaan umpan balik otomatis online dalam menulis. Penelitian ini menggunakan penelitian kuantitatif dengan desain penelitian survei. Partisipan yang terlibat dalam penelitian ini adalah 196 mahasiswa dari tahun ke-2, ke-3, dan ke-4 Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris Universitas Brawijaya. Data dalam penelitian ini dikumpulkan secara online menggunakan google form. Kuesioner yang terdiri dari 16 pertanyaan dan dibagi menjadi pertanyaan tertutup dan terbuka merupakan instrumen penelitian ini. Data dianalisis secara statistik menggunakan program SPSS versi 26 Hasil melaporkan bahwa 99% peserta memiliki persepsi positif. Mereka percaya OAF bermanfat untuk menulis. OAF dapat memperbaiki kesalahan penulisan mereka dalam tata bahasa, kosa kata yang digunakan, dan mekanik. Siswa juga merasa kepercayaan diri mereka dalam menulis meningkat ketika menggunakan OAF. Sebaliknya, 1% dari peserta memiliki persepsi negatif karena OAF tidak secara konsisten memberikan umpan balik yang benar dengan masalahix tulisan mereka. Hasil dari penelitian ini menyarankan agar guru menerapkan OAF dalam mengajar menulis. Selain itu, OAF juga dapat membantu pembelajaran mandiri siswa selama pandemi
English Abstract
Students have problems in writing due to the difference in language features between English and Bahasa. This condition was exacerbated by the presence of Covid-19 that made the teaching and learning process adapted from face to face learning into distance learning. Common teaching writing strategy, the conventional feedback was challenging to be applied because of the situation. Another phenomenon happening is that teachers are burdened with school administration. This makes students have to wait for feedback from their teacher before starting to revise their writing. In the meantime, students are forced to have their own self-directed learning. The online automated feedback (OAF) has the chance to solve the problem in teaching writing because of the advantages. The objective of this research was to discover the university students’ perception on the use of online automated feedback in writing. This study employed quantitative research with survey study as the research design. The participants in this study were 196 students from 2nd, 3rd, and 4th year students of English Language Education Program of Universitas Brawijaya. The data in this study were gathered online using google form. Questionnaires that were consisted of 16 questions and divided into close and open-ended questions was the instrument of this study. The data were analyzed statistically using SPSS program version 26. The results reported 99% of the participants had positive perception. They believed that OAF was beneficial for them in writing. OAF corrected their writing errors in the grammar, vocabulary used, and mechanics. Students also felt their confidence in writing boosted when they used OAF. In contrast, 1% of the participants perceived negatively because OAF didn’t consistently provide correct feedback with their writing concern. From this study it is suggested that teachersvii implement OAF in teaching writing class. Furthermore, OAF can assist students’ self-directed learning during a pandemic
Other obstract
-
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 052112 |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | Samsul Arifin |
Date Deposited: | 22 Oct 2021 06:48 |
Last Modified: | 04 Oct 2024 06:46 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/185050 |
Text
MAMBA'UL ASYHAR.pdf Download (3MB) |
Actions (login required)
View Item |