YOUNG LEARNERS’ PERCEPTION ON USING ANIMATED STORYBOOK IN VOCABULARY LEARNING AND ENVIRONMENTAL AWARENESS

Mentari, Dara Ninggar (2021) YOUNG LEARNERS’ PERCEPTION ON USING ANIMATED STORYBOOK IN VOCABULARY LEARNING AND ENVIRONMENTAL AWARENESS. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Kosa kata adalah salah satu komponen Bahasa Inggris yang pertama kali dipelajari oleh anak-anak di negara yang menggunakan Bahasa Inggris sebagai bahasa asing. Penguasaan kosakata sangat diperlukan untuk menguasai Bahasa Inggris, dan sekolah dasar dipercaya sebagai salah satu tempat pijakan terbaik bagi anak-anak untuk mulai mempelajari Bahasa Inggris. Aspek kesadaran lingkungan menjadi salah satu aspek penting dalam penelitian ini untuk menjadikan pembelajaran ini konstektual dan menumbuhkan pelajar dengan kesadaran untuk melestarikan lingkungan di sekitar mereka. Dengan pendekatan kuantitatif, penelitian ini menggunakan survei untuk 100 siswa kelas 5 dan 6 di SDN Bareng 3 Malang sebagai partisipan. Dua video buku cerita animasi berjudul „Sumber Nagan, the Fountain of Life’ dan „Sumber Biru, the Healing Fountain’ diberikan kepada siswa dan kuesioner dengan 10 pernyataan mengenai persepsi siswa yang terbagi dalam tiga bagian; animasi, pembelajaran kosakata, dan kesadaran lingkungan. Penelitian ini menghasilkan sebanyak 92,5% responden memiliki persepsi positif terhadap penggunaan video buku cerita animasi dalam pembelajaran kosa kata Bahasa Inggris dan kesadaran lingkungan. Ini disimpulkan bahwa video buku cerita animasi dapat menjadi cara yang sangat baik untuk mengajarkan kosakata Bahasa Inggris dan juga kesadaran lingkungan kepada siswa sekolah dasar

English Abstract

Animated storybooks is one of teaching media that can be used in English learning, espescially in vocabulary learning. Mastering vocabulary is needed in order to master all the four English skills, and primary school is believed to be the best starting point for young learners to start learning English. To support the contextual learning, environmental awareness aspect is added to raise children who are aware enough to preserve the environment around them. In the approach of quantitative, this study uses survey research design invited 100 young learners at grade 5 and 6 in SDN Bareng 3 Malang as the respondents. Two fountain stores video titled „Sumber Nagan, The Fountain of Life‟ and „Sumber Biru, The Healing Fountain‟ are given to the respondents and also a questionnaire containing 10 statements related to their perception about the video in three dimensions; the animation, the role of vocabulary learning, and the environmental awareness. The result of the study shows that 92,5% respondents of all aspects gave positive perception on the use of the fountain stories video given for their vocabulary learning and environmental awareness. This is concluded that the fountain stories video can be a good way for English teachers to teach English vocabulary and environmental awareness for young learners

Other obstract

-

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 052112
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Samsul Arifin
Date Deposited: 21 Oct 2021 07:16
Last Modified: 24 Sep 2024 04:19
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/184678
[thumbnail of DARA NINGGAR MENTARI.pdf] Text
DARA NINGGAR MENTARI.pdf

Download (1MB)

Actions (login required)

View Item View Item