A Case Study of Lecturer’s Direct Corrective Feedback in Thesis Proposal Writing Class at Universitas Brawijaya

Samuel Budiawan, Dani (2021) A Case Study of Lecturer’s Direct Corrective Feedback in Thesis Proposal Writing Class at Universitas Brawijaya. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Kemampuan menulis merupakan kemampuan yang paling kompleks dikarenakan membutuhkan tata bahasa, kohesi, koheren, dan kosa kata yang baik. Salah satu solusi yang dapat diterapkan dalam pengajaran writing adalah memberikan umpan balik langsung. Beberapa penelitian terdahulu menginvestigasi penggunaan umpan balik melalui metode kualitatif. Dengan mengadakan penelitian ini akan membantu dan sebagai refkelsi dalam pengajaran di kelas Thesis Proposal Writing di Universitas Brawijaya. Untuk mengadakan penelitian ini, peneliti menggunakan kualitatif seperti studi kasus. Dalam penelitian ini, peneliti menggunakan wawancara dan ceklist observasi. Panduan wawancara diadopsi dari Han dan Hyland (2015) dan Rajab, dkk, (2016). Peneliti menemukan bahwa siswa merasa puas, terbantu, dan termotivasi dengan umpan balik. Mahasiswa juga langsung memperbaiki konsep tulisan setelah menerima umpan balik dari dosen. Ini menandakan bahwa siswa memiliki sikap yang positif terhadap umpan balik dari dosen. Penelitia juga menginvestigasi kesulitan siswa dalam menulis konsep tulisan mereka. Ini menunjukkan bahwa siswa mengalami permasalahan pada vinguistic (tata bahasa), permasalahan kognitif (mengorganisir dan mengonsep), dan permasalahan psikologi (membutuhkan enegeri, mood, dan motivasi) Selain itu, peneliti juga meneliti mengenai proses bagaimana dosen memberikan umpan balik. Peneliti menemukan bahwa alasan dosen memberikan umpan balik adalah untuk membantu siswa untuk menulis konsep tulisan mereka karena menulis membutuhkan tata bahasa yang baik, koheren, kohesi, dan kosa kata yang baik. Dosen juga menemukan masalah ketika memberikan umpan balik seperti jumlah mahasiswa yang ada di kelas, masalah waktu, dan perbedaan kemampuan para mahasiswa. Dosen juga menunjukkan bagaimana umpan balik yang baik adalah ketika umpan balik dapat menjadi contoh bagi mahasiswa untuk menulis. Penlitin menyarankan untuk penelitian selanjutnya dapat melakukan eksperimen untuk melihat apakah umpan balik tersebut efektif, terlebih bagi mahasiswa semester 7

English Abstract

Writing skill is one of the most complex language skills because it requires perfect grammar, cohesion, coherence, and good vocabularies. One of solution that can be utilized in teaching writing is giving direct corrective feedback. Some previous studies examined the use of direct corrective feedback with quantitative designs, but only few studies examined the use of direct corrective feedback with qualitative designs. By conducting this study, it will be guidance and reflection as the teaching of thesis proposal writing class at Universitas Brawijaya. To conduct this study, the researcher employed qualitative design especially case study. In this study, the researcher used interview guide and observation checklists. The interview guide was adopted from Han and Hyland (2015) and Rajab, et al. (2016). The researcher found that the students stated they felt satisfied, enlightened, and motivated with the feedback. The students also fixed their drafts after receiving the feedback from the lecturer. It indicated that the students had positive attitudes toward the lecturer’s direct corrective feedback. The researcher also investigated the students’ difficulties on writing their draft. It showed that the students faced linguistics problems (i.e. grammar), cognitive problems (i.e. organizing and drafting), and psychological problems (i.e. required energy, mood, and motivation). In addition, the researcher also investigated the process of how the lecturer gave direct corrective feedback. The researcher found that the reasons why the lecturer gave direct corrective feedback is to help the students to deal with their draft since writing required perfect grammar, coherence, cohesion, and good vocabularies. The lecturer also faced issues and problems during giving direct corrective feedback such as number of students who joined the class, time constrains, and range of students’ proficiency. The lecturer also showed that a good written feedback can be example to the students to deal with their writing. The researcher suggests that the future researcher can conduct experimental study to see whether or not direct corrective feedback is effective, especially for seventh semester students

Other obstract

-

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 052112
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Samsul Arifin
Date Deposited: 21 Oct 2021 07:05
Last Modified: 23 Feb 2022 07:59
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/184671
[thumbnail of 0521050164] Text (0521050164)
Dani Samuel.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2023.

Download (1MB)

Actions (login required)

View Item View Item