The Representation Of Male And Female In Efl Textbook For The 9th Grade Students In Indonesia

PRASETYO, M. REZA (2019) The Representation Of Male And Female In Efl Textbook For The 9th Grade Students In Indonesia. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Menggunakan buku teks di ruang kelas adalah hal yang tidak lazim. Guru menghabiskan banyak waktu menggunakan buku teks di kelas karena hal tersebut memberikan mereka bimbingan dalam pelajaran dan aktifitas. Dengan menggunakan buku teks, guru tahu apa yang harus diajarkan dan apa yang harus dilakukan di kelas. Selain itu, buku teks dapat menyediakan berbagai sumber seperti CD, video, buku kerja dll, yang dapat memajukan guru dan siswa dalam proses belajar mengajar. Karena itu, buku pelajaran memainkan peranan penting dalam proses belajar mengajar. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif sebagai desain penelitian. Objek penelitian ini adalah buku bahasa Inggris untuk siswa kelas 9 SMP. Peneliti menggunakan checklist dari sembilan pakar ahli sebagai instrument penelitian. Checklist yang dikembangkan oleh sembilan pakar ahli tersebut adalah Cohen and Manion (1992), Dominiquez (1992), Ching (2014), Porreca (1984), and Stockdale (2006) didalam bahasa, lalu Sovic‟s and Hus‟ (1984), Gharbavi (2012), Holmiqvist and Gjorup (2006), and Nofal and Qawar (2015) didalam ilustrasi. Dikarenakan tidak ditemukannya ilustrasi didalam monolog text, maka peneliti hanya focus didalam dimensi bahasa saja. Hasil penelitian menunjukkan bahwa jumlah dimensi bahasa antara pria dan wanita dalam teks monolog adalah 84 pria dan 42 wanita secara keseluruhan. Perbedaan antara representasi laki-laki dan perempuan adalah 34%, oleh karena itu memenuhi teori Stockdale tentang ketidakseimbangan gender. Stockdale (2006) menyebutkan bahwa jika perbedaan antara pria dan wanita lebih dari 5% dalam kategori apa pun akan dilihat sebagai ketidakseimbangan yang signifikan.

English Abstract

It is common to use a textbook in a classroom. Teachers spend much time using a textbook in the class since it provides them with guidance in course and activities. By using a textbook, teachers know what to teach and what to do in the class. Besides, it may provide multiple resources like CDs, videos, workbooks etc, which could advance both teachers and students in teaching and learning process. Consequently, textbooks play important roles in teaching and learning. Method used in this study was descriptive qualitative as the research design. The object of the study is an English textbook for the ninth grade students of junior high school in Indonesia. The researcher used checklist from the nine experts as the research instrument. The checklist from nine experts were Cohen and Manion (1992), Dominiquez (1992), Ching (2014), Porreca (1984), and Stockdale (2006) for the language items and Sovic‟s and Hus‟ (1984), Gharbavi (2012), Holmiqvist and Gjorup (2006), and Nofal and Qawar (2015) for the illustration. Since there were no illustrations in monolog text, the researcher only focused in language items dimension. The results showed that the number of male and female in language item dimension in monolog text was 84 male and 42 female in total. The difference between the representation of male and female is 34%, therefore it fulfils Stockdale‟s theory about imbalance gender. Stockdale (2006) mentions that if the difference between male and female more than 5% in any category it will be seen as significant imbalance.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FIB/2019/463/052000235
Uncontrolled Keywords: Descriptive Qualitative, Textbook, Language Items, Monolog Text-Deskriptif Kualitatif, Buku Pelajaran, Bahasa, Teks Monolog.
Subjects: 300 Social sciences > 371 Schools and their activities; special education > 371.3 Methods of instruction and study > 371.33 Teaching aids, equipment, materials
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Agus Wicaksono
Date Deposited: 08 Oct 2020 10:34
Last Modified: 08 Oct 2020 10:34
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/178300
Full text not available from this repository.

Actions (login required)

View Item View Item