Pre-Service Efl Teachers’ Motivation And Attitude Toward English In English Language Education Program

Rini, Budihartati (2019) Pre-Service Efl Teachers’ Motivation And Attitude Toward English In English Language Education Program. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Motivasi dan sikap adalah dua dari beberapa hal penting di dalam proses pembelajaran bahasa yang dapat mempengaruhi proses pembelajaran bahasa. L2 Motivational Self System adalah teori tentang motivasi yang diajukan oleh Dornyei di tahun 2005. L2MSS mempunyai 3 komponen yaitu Ideal L2 Self, Ought-to L2 Self, dan L2 Learning Experience. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui motivasi dan sikap dari mahasiswa, faktor yang paling berpengaruh dari L2MSS yang dimiliki oleh mahasiswa, dan motivasi dan sikap dari mahasiswa yang ingin menjadi guru dan yang tidak ingin menjadi guru. Penelitian ini menggunakan metode campuran yang dimana peneliti pertama melakukan survei lalu dilanjutkan dengan wawancara. Peserta dari pengumpulan data kuantitatif adalah 102 mahasiswa Indonesia yang mengambi jurusan Pendidikan Bahasa Inggris. Sedangkan, peserta untuk pengumpulan data kualitatif adalah 3 mahasiswa yang terpilih dari hasil survei tersebut. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa 93% dari mahasiswa Program Pendidikan Bahasa Inggris memiliki motivasi yang tinggi dan 7% dari mereka memiliki motivasi yang sedang terhadap Bahasa Inggris. Sedangkan untuk hasil dari survei sikap, ditemukan bahwa 91% dari mahasiswa tersebut memiliki sikap yang tinggi dan 9% dari mereka memiliki sikap yang sedang terhadap Bahasa Inggris . Selain itu, faktor yang paling berpengaruh dari L2MSS adalah Ideal L2 Self. Selain itu juga ditemukan bahwa dari 102 mahasiswa, 70% dari mereka ingin menjadi guru dengan skor rata-rata dari motivasi (M=4.05) dan sikap (M=3.98) dan 30% sisanya tidak ingin menjadi guru dengan skor rata-rata dari motivasi (M=3.94) dan sikap (M=3.67). Kesimpulannya, mahasiswa yang memiliki sikap positif terhadap bahasa akan mengakibatkan motivasi yang positif untuk mempelajari Bahasa Inggris.

English Abstract

Motivation and attitude are two of important factors involved in students’ language learning process which could affect students’ language learning process. L2 Motivational Self System (L2MSS) is a motivational theory proposed by Dornyei in 2005. L2MSS has three components, they are Ideal L2 Self, Ought-to L2 Self, and L2 Learning Experience. This study aims to know students’ motivation and attitude toward English, the most influential factor of L2MSS that students have and motivation and attitude of students who want to be teachers, and those who do not want to be teachers. This study used mixed method in which the researcher first conducted a survey study then followed by interview. The participants for the quantitative data were 102 Indonesian undergraduate students who were taking English Language Education Program as their major. Meanwhile, participants for the qualitative data were 3 students who were chosen from the survey result. The result of this research showed that 93% students of English Language Education Program had high motivation and 7% of them had medium motivation towards English. Meanwhile for the attitude result, it was found that 91% students had high attitude and 9% of them had medium attitude towards English. Moreover, the most influential factor of L2MSS that students had was Ideal L2 Self. It was also found that out of 102 students, 70% of them wanted to be teachers with mean scores of motivation (M=4.05) and attitude (M=3.98) and 30% did not want to be teachers with mean scores of motivation (M=3.94) and attitude (M=3.67). In conclusion, students who have positive attitude tend to have high motivation to learn English language.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FIB/2019/381/052000153
Uncontrolled Keywords: L2 Motivational Self System, Attitude, English Language Education Program, EFL, Pre-service Teachers - L2 Motivational Self System, Attitude, English Language Education Program, EFL, Pre-service Teachers
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Agus Wicaksono
Date Deposited: 11 Nov 2020 11:31
Last Modified: 11 Nov 2020 11:31
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/178162
Full text not available from this repository.

Actions (login required)

View Item View Item