Strategies In Learning English Used By A Prominent First Year Student Of Smkn 12 Malang

Indah Gita Hendarto, Ajeng (2019) Strategies In Learning English Used By A Prominent First Year Student Of Smkn 12 Malang. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Strategi pembelajaran adalah langkah yang diambil oleh siswa untuk meningkatkan pembelajaran mereka sendiri. Strategi sangat penting untuk pembelajaran bahasa karena mereka adalah alat untuk aktif dan mandiri dalam mengembangkan kompetensi komunikatif (Oxford, 1990). Strategi pembelajaran bahasa juga memungkinkan siswa untuk memiliki tanggung jawab besar atas kemajuan mereka sendiri. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui strategi pembelajaran bahasa Inggris yang digunakan oleh salah satu siswa menonjol di sekolah menengah kejuruan. Penelitian focus pada strategi pembelajaran yang digunakan oleh satu siswa yang menonjol dari siswa tahun pertama di SMKN 12 Malang. Penelitian ini menggunakan studi kasus sebagai desain penelitian dimana data diperoleh melalui tiga instrument yaitu Observasi, tiga panduan Wawancara dan Kuesioner. Dari temuan menunjukkan bahwa, strategi pembelajaran bahasa Inggris yang paling banyak digunakan oleh siswa yang enonjol adalah strategi kognitif. Di mana siswa terkemuka suka membuat catatan singkat dan melakukan pengulangan untuk mengatasi kekurangannya dan memastikan dia ingat tentang kata atau materi. Siswa menonjol tersebut memiliki motivasi tinggi dalam belajar bahasa Inggris karena ia dapat mengelola motivasinya dengan baik.

English Abstract

Learning strategies are ways used by EFL students to enhance their own learning. The strategies are especially important for language learning because they are tools for active, self-directed involvement, which are essential for developing communicative competence (Oxford, 1990). Language learning strategies also enable students to gain a large measure of responsibility for their own progress. This study aims to know the English language learning strategies used by one of the prominent students in a vocational high school. The study focused on investigating a learning strategy used by a prominent first year student of SMKN 12 Malang. This, research used Case study as the design, which gained the data from the three instruments namely Observation, Interview guide and Questionnaire. The findings showed that an English-learning strategy mostly used by the prominent student is Cognitive strategies. The prominent student likes to make short notes and does repetition to overcome his lack and to make sure that he remembers the word or material. The prominent student has high internal motivation in learning English because he can manage his motivation well.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FIB/2019/378/052000150
Uncontrolled Keywords: Learning Strategies, Vocational education - Strategi pembelajaran, pendidikan kejuruan
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Agus Wicaksono
Date Deposited: 19 Nov 2020 07:10
Last Modified: 19 Nov 2020 07:10
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/178159
Full text not available from this repository.

Actions (login required)

View Item View Item