Hubungan Asupan Zat Gizi Makro (Karbohidrat, Ptotein Dan Lemak) Dengan Tekanan Darah Pada Lansia Di Kabupaten Probolinggo.

-, Elmawati (2019) Hubungan Asupan Zat Gizi Makro (Karbohidrat, Ptotein Dan Lemak) Dengan Tekanan Darah Pada Lansia Di Kabupaten Probolinggo. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Lansia adalah suatu proses kehidupan alami yang tidak dapat dihindari bagi setiap orang. Pada lansia akan mengalami proses penuaan yang dapat mengakibatkan kelelahan fungsi organ yang berdampak pada berbagai macam jenis penyakit degeneratif salah satunya hipertensi. Asupan makan yang tidak sehat dapat memicu terjadinya hipertensi, zat gizi makro yang dikonsumsi secara berlebihan turut memberikan pengaruh terhadap peningkatan tekanan darah. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui ada tidaknya hubungan antara asupan zat gizi makro dengan tekanan darah pada lansia di Kabupaten Probolinggo. Jenis penelitian ini adalah observasional analitik dengan pendekatan cross sectional. Sampel pada penelitian ini sebesar 110 responden dengan usia ≥55 tahun. Data Dietary Assessment untuk zat gizi makro didapatkan dengan wawancara secara langsung dengan menggunakan metode SQ-FFQ selama tiga bulan terakhir dan data tekanan darah diambil melalui pengukuran menggunakan Sphygmomanometer secara langsung oleh perawat. Hasil uji statistik menunjukkan tidak ada hubungan antara asupan karbohidrat dengan tekanan darah (p=0,258), tidak terdapat hubungan antara asupan protein dengan tekanan darah (p=0,125) dan tidak terdapat hubungan antara asupan lemak dengan tekanan darah (0,296). Kesimpulan penelitian ini adalah tidak terdapat hubungan antara asupan zat gizi makro (karbohidrat, protein dan lemak) dengan tekanan darah pada lansia di Kabupaten Probolinggo.

English Abstract

Elderly is a natural life process that cannot be avoided for everyone. In the elderly will experience an aging process that can lead to fatigue of organ function which has an impact on various types of degenerative diseases, one of which is hypertension. Unhealthy food intake can lead to hypertension, macro nutrients that are consumed in excess can also influence the increase in blood pressure. The purpose of this study was to determine whether there was a relationship between macro nutrient intake and blood pressure in the elderly in Probolinggo. The type of this research is observational analytic with cross sectional approach. The sample in this study amounted to 110 respondents aged ≥55 years. Dietary Data Assessment for macro nutrients was obtained by direct interviews using the SQ-FFQ method for the past three months and blood pressure data was taken through measurements using Sphygmomanometer directly by nurses. The results of the statistical test showed that there was no relationship between carbohydrate intake and blood pressure (p = 0.258), there was no correlation between protein intake and blood pressure (p = 0.125) and there was no correlation between fat intake and blood pressure (0.296). The conclusion of this study is that there is no relationship between the intake of macro nutrients (carbohydrates, protein and fat) and blood pressure in the elderly in Probolinggo.

Other obstract

-

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FK/2019/199/051909270
Uncontrolled Keywords: Lansia, Tekanan Darah, Karbohidrat, Protein, Lemak, Elderly, Blood Pressure, Carbohydrates, Protein, Fat
Subjects: 600 Technology (Applied sciences) > 613 Personal health and safety > 613.04 Personal health of people by gender, sex, or age group > 613.043 Personal health of specific age groups > 613.043 8 People in late adulthood
Divisions: Fakultas Kedokteran > Ilmu Gizi
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 18 Aug 2020 03:07
Last Modified: 22 Oct 2021 02:19
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/175983
[thumbnail of Elmawati.pdf]
Preview
Text
Elmawati.pdf

Download (5MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item