Students’ Perception On Using Comic Strips As A Teaching Media to Teach Narrative Text

Wahyuono, Eddo Rizky (2019) Students’ Perception On Using Comic Strips As A Teaching Media to Teach Narrative Text. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Media pembelajaran dikembangkan menjadi banyak jenis, salah satu contohnya adalah penggunaan komik strip dalam pengajaran teks naratif. Untuk siswa, penggunaan comic strips dapat sangat membantu. Tetapi, kadang juga menjadi gangguan untuk siswa dalam memahami teks naratif. Maka dari itu, peneliti ingin tahu bagaimana persepi siswa terhadap komik strip serta apapun yang bisa dimodifikasi dari komik strips. Penelitian ini bertujuan untuk mencari tahu bagaimana persepsi siswa terhadap penggunaan komik strips dalam pengajaran teks naratif. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas X SMK Putra Indonesia Malang 2018/2019. Peneliti mengambil 100 partisipan. Metode penelitian ini adalah survey dengan kualitatif deskriptif. Pengumpulan data melalui kuisioner yang dijawab oleh siswa. Peneliti menggunakan online kuisioner melalui Google Form untuk memudahkannya mengumpulkan dan menganalisis data. Hasil penelitian ini adalah komik strip mempermudah siswa untuk memahami cerita karena terdapat ilustrasi. Selain itu, komik strip komik strip dapat menarik perhatian siswa. Disamping itu, komik strip ini seharusnya dimodifikasi lagi dengan menambahkan lebih banyak warna. Kesimpulannya, komik strip memudahkan siswa dalam memahami isi cerita dan merupakan media pembelajaran yang menarik serta komik strip perlu dimodifikasi dalam unsur warnanya agar terlihat lebih menarik. Peniliti berharap, peneliti selanjutnya yang tertarik dengan komik strip dapat menggunakan penelitian ini sebagai referensi dan memperbaiki beberapa hal yang kurang pada komik strip penelitian ini.

English Abstract

Teaching media is developed well in many kinds. The example of teaching media to be used in teaching narrative text is comic strips. For some students, the use of comic strips in teaching narrative text could be helpful. However, it could be a distraction in understanding the narrative text. Then the researcher wants to know the students’ perception on using comic strips and things could be modified from the comic strips. This study is aimed to know students’ perception on using comic strips to teach narrative text. The subject of this study are tenth grade students of SMK Putra Indonesia Malang 2018/2019. The researcher takes 100 participants. The method of the study was suvey with qualitative desciptive. The data was collecting from questionnaire answered by the students. The researcher used online questionnaire through Google Form to collecting the data. The finding is the use of comic strips in teaching narrative text makes the students easier to understand the story because it provides illustration. Moreover, while it eases the students, comic strip is an interesting teaching media to be used because it can attract and interest the students. On the other hand, the comic strips should be modified by adding more colors. The conclusion is the use of comic strips makes the students easier to understand the story and it is an interesting media but the color should be modified to make it more interesting. The researcher hopes that the next researcher who interested in comic strips could use this research as a references and modify the things of the comic strips on this research.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FIB/2019/277/051908777
Uncontrolled Keywords: persepai, komik strip, teks naratif-Perception, Comic Strips, Narrative Text.
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 29 Aug 2020 05:48
Last Modified: 20 Jan 2022 02:22
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/175477
[thumbnail of Eddo Rizky Wahyuono .pdf]
Preview
Text
Eddo Rizky Wahyuono .pdf

Download (2MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item