Rohmah, Likma Ayu (2019) Students’ Perception towards Instagram Usage in Writing Skill. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Penggunaan Instagram bisa menjadi salah satu solusi untuk membantu dan mengubah perspektif siswa dalam keterampilan menulis. Seperti yang dialami peneliti dalam praktik mengajar guru juga menggunakan Instagram sebagai media pengajaran. Oleh karena itu, peneliti penasaran untuk mengeksplorasi persepsi siswa terhadap penggunaan Instagram dalam keterampilan menulis sebagai alat belajar interaktif. Untuk mencapai tujuan penelitian, peneliti melakukan penelitian ini. Penelitian ini adalah desain penelitian survei dengan pendekatan kuantitatif. Para peserta penelitian ini adalah 101 siswa SMKN1 Singosari di X-TOI1, TOI2 dan TITL2. Peneliti menggunakan kuesioner yang terdiri dari 24 item sebagai instrumen. Kuesioner terdiri dari lima dimensi, yaitu persepsi siswa dalam kompetensi menulis setelah menggunakan Instagram, persepsi siswa untuk ketertarikan dalam menggunakan Instagram, persepsi siswa tentang proses belajar menggunakan Instagram, persepsi siswa tentang manfaat penggunaan Instagram dan persepsi siswa tentang penggunaan Instagram. Penelitian ini dianalisis menggunakan program Statistik Deskriptif SPSS. Hasilnya menunjukkan bahwa setiap dimensi kuesioner memiliki nilai perspektif yang tinggi, sedangkan dimensi terakhir mendapat kategori rendah. Selain itu, berdasarkan total nilai persentase yang diperoleh, 78 orang atau 77% berada pada kategori perspektif tinggi. Dapat disimpulkan bahwa siswa memiliki persepsi positif yang tinggi terhadap penggunaan Instagram dalam keterampilan menulis. Dengan demikian, penggunaan Instagram dalam proses belajar mengajar dapat meningkatkan kemampuan menulis siswa.
English Abstract
The use of Instagram can be one of the solutions to help and change the students’ perspectives in writing skill. As the researcher experienced in teaching practice program, the teacher also used Instagram as a teaching media. Therefore, the researcher was curious to explore students’ perception towards Instagram usage in writing skill as an interactive learning tool. In order to achieve the objective of the study, the researcher conducted this research. This study was survey research design with quantitative approach. The participants of this study were 101 students of SMKN1 Singosari at X-TOI1, TOI2 and TITL2 class. The researcher used questionnaire which consisted of 24 items as the instrument. The questionnaire consisted of five dimensions, those were students’ perception in writing competence after using Instagram, students’ perception in interest of using Instagram, students’ perception on process of learning on using Instagram, students’ perception on benefit of using Instagram and students’ perception on using Instagram. This research finding was analyzed by using SPSS Descriptive Statistics program. The result showed that each dimension of the questionnaire had a high perspective value, while the last dimension got low category. In addition, based on the total percentage value obtained, 78 people or 77% were on high perspective category. It can be concluded that the students have high positive perception toward Instagram usage in writing skill. Thus, using Instagram in teaching and learning process can enhance students writing skill.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FIB/2019/271/051908729 |
Uncontrolled Keywords: | Kemampuan Menulis, Instagram-Writing Skill, Instagram |
Subjects: | 300 Social sciences > 371 Schools and their activities; special education > 371.3 Methods of instruction and study > 371.33 Teaching aids, equipment, materials |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | soegeng sugeng |
Date Deposited: | 08 Oct 2020 07:45 |
Last Modified: | 06 May 2024 01:31 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/175401 |
Text
Likma Ayu Rohmah.pdf Download (8MB) |
Actions (login required)
View Item |