Developing Roulette Game as a Media to Improve Grammar Skill for the Tenth Graders at Panjura Senior High School Malang

Febrianti, Revi Nur (2019) Developing Roulette Game as a Media to Improve Grammar Skill for the Tenth Graders at Panjura Senior High School Malang. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Grammar adalah salah satu komponen penting dalam belajar bahasa Inggris. Hal ini dikarenakan grammar dapat membantu siswa untuk lebih mudah dalam membuat kalimat, menentukan subjek dan kata kerja yang sesuai, dan menggunakan kalimat berdasarkan waktu penggunaan dalam bahasa inggris. Agar mampu menguasai grammar, siswa harus tetap merasa nyaman dan tidak tertekan. Siswa merasa tidak nyaman dan tertekan karena dalam grammar ada banyak aturan yang harus mereka pahami khusnya pada tensis. Namun, siswa kelas X di SMA Panjura Malang kurang memiliki waktu untuk mempelajari grammar. Guru sudah berusaha untuk mengajar menggunakan berbagai cara pembelajaran untuk membuat siswa lebih paham grammar dalam waktu singkat, namun masalahnya masih terjadi. Berdasarkan masalah tersebut, peneliti mengembangkan roulette game sebagai media untuk meningkatkan grammar pada siswa kelas X. Penelitian ini bertujuan untuk menggembangkan visual roulette game sebagai media untuk meningkatkan skil grammar siswa. Pada penelitian ini menggunakan model penelitian R&D yang diadaptasi dari Borg and Gall. Instrumen penelitian adalah panduan interview guru, lembar validasi ahli dan kuisioner. Data penelitian diperoleh dari ahli media, ahli isi, dan siswa kelas X. Para ahli memvalidasi apakah media dan isinya sudah sesuai dengan karakteristik siswa kelas X SMA atau tidak. Data pada penelitian ini dianalisa secara kualitatif. Hasil analisa data menunjukkan bahwa media sangat bagus dan telah valid. Respon dari para ahli menunjukkan bahwa media sudah dapat digunakkan untuk menggajar grammar bagi siswa kelas sepuluh. Respon dari siswa pada lembar kuisioner menunjukkan bahwa media tersebut menarik dan mudah dimainkan. Sehingga dapat disimpulkan bahwa media dapat digunakan untuk meningkatkan tata bahasa pada siswa. Bagi peneliti selanjutnya, disarankan untuk mengembangkan roulette game untuk materi lain sesuai dengan level kelas berbeda.

English Abstract

Grammar is one of the important components in learning English. Grammar can help students to make sentences easily, align between subject and verb, and use the sentences based on their time of use in English. In order to be able to master grammar, students have to feel comfortable and not stressed. Students feel uncomfortable and depressed because in grammar there are many rules that they must understand especially in tenses. Besides, the tenth graders students in Panjura senior high school Malang had less time to learn grammar. The teacher has tried to teach using several methods to make students more understand about the material in short time, however the problems persist. This study facilitated the students in learning grammar by developing roulette game as a media to improve grammar skill for the tenth graders of senior high school. This research aimed to develop visual roulette game as a media to improve students' grammar skills. This research used Research and Development model adapted from Borg and Gall. The research instruments were teacher interview guideline, expert validation checklist and questionnaires. The data were obtained from media expert, content expert, and the first year students of Panjura senior high school. The experts were asked to validate the media to see whether the media is appropriate for the tenth graders students for senior high school or not. The data result in this research was analysed qualitatively. The result of data analyses showed that the media was very good and valid. Experts’ response showed that the media can be used to teach grammar for tenth grade students. Students’ response from the questionnaire sheet showed that the media was interesting and easy to use. It can be concluded that the media can be used to improve students’ grammar skill. For the future researcher, it is suggested to develop roulette game for other materials according to the class level.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FIB/2019/242/051908700
Uncontrolled Keywords: Pengembangan, tata bahasa, permainan rolet-Development, grammar, roulette game
Subjects: 300 Social sciences > 371 Schools and their activities; special education > 371.3 Methods of instruction and study > 371.33 Teaching aids, equipment, materials
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 08 Oct 2020 08:00
Last Modified: 06 May 2024 01:16
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/175338
[thumbnail of Revi Nur Febrianti.pdf] Text
Revi Nur Febrianti.pdf

Download (5MB)

Actions (login required)

View Item View Item