Palupi, Dwi Retno (2019) Textbook Evaluation for the First Year Students of Senior High School in Reading Activities and Exercises Based on 2013 Curriculum. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah kegiatan dan latihan membaca dalam buku teks sejalan dengan kurikulum 2013. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif dengan model analisis konten. Data diambil dari buku teks bahasa Inggris berjudul Bahasa Inggris untuk siswa kelas satu tingkat sekolah menengah atas yang diterbitkan oleh Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. Ada sembilan bab yang dianalisis dan penelitian ini hanya fokus pada teks monolog. Data diambil dari bab 4 dan 5 yang membahas teks deskriptif, bab 8 hingga 11 yang membahas teks recount, dan bab 12 hingga 14 yang membahas teks naratif. Dalam mengumpulkan data, peneliti menggunakan ceklis sebagai instrumen. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa buku teks ini sejalan dengan kurikulum 2013 karena hanya ada beberapa kriteria yang tidak memenuhi kriteria kurikulum 2013. Dalam komponen relevansi, buku teks ini telah memenuhi kriteria kurikulum 2013 seperti pembelajaran komunikatif dan bermakna, pembelajaran aktif dan pemecahan masalah, dan mengacu pada pembelajaran yang berpusat pada siswa. Untuk komponen kepraktisan, buku teks ini sudah melibatkan siswa untuk mengidentifikasi dan menyusun teks berdasarkan fungsi sosial, struktur teks, dan unsur kebahasaan. Namun, tidak ada tugas yang meminta siswa untuk melakukan wawancara, mengobservasi, membaca buku lain, dan memperluas informasi dari sumber lain. Dari hasil penelitian, peneliti menyarankan agar pemerintah Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan merevisi buku pelajaran ini menjadi lebih baik khususnya dalam memberi beragam aktivitas untuk mengumpulkan informasi. Bagi guru, peneliti menyarankan untuk menggunakan lebih banyak referensi dari buku-buku lain atau sumber lain karena buku teks ini masih kurang dalam keberagaman aktivitas untuk mengumpulkan informasi dan memperluas informasi dari sumber lain. Terakhir, peneliti menyarankan peneliti selanjutnya untuk menganalisis buku teks yang sama atau berbeda aspek untuk meningkatkan pengetahuan dalam mengevaluasi buku teks.
English Abstract
The present research is aimed to find out whether the reading activities and exercises in the textbook are in line with curriculum 2013. This research used descriptive qualitative method with content analysis design. The data is taken from an English textbook entitled Bahasa Inggris for the first year students of Senior High School published by Ministry of Education and Culture. There are nine chapters that were analyzed and this research only focused on monolog text. The data taken from chapter 4 and 5 discuss descriptive text, chapter 8 until 11 discuss recount text, and chapter 12 until 14 discuss narrative text. In collecting the data, the researcher used a checklist as an instrument. The results finding of this research show that this textbook is in line with curriculum 2013 because only a few criteria that do not fulfill the criteria of curriculum 2013. In relevance component, this textbook already fulfills criteria of curriculum 2013 which are communicative and meaningful learning, active learning and problem solving and refers to student-centered model. For the practicality component, this textbook already involves students to identify and compose a text based on the social function, generic structure, and language feature. However, there is no task that ask students to do interview, observation, read other books and extend the information from other sources. From the research finding, the researcher suggests for government of Ministry of Education and Culture to revise this textbook to be better especially in developing variety activity for collecting the information. For the teacher, the researcher suggests to use more references from other books or other sources due to this textbook still lacks in variety activity for collecting information and extending the information from other sources. Last, the researcher suggests for further researcher to analyze same or different aspect of textbook to improve knowledge in textbook evaluation.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FIB/2019/327/051908892 |
Uncontrolled Keywords: | buku teks, evaluasi, aktivitas membaca, latihan membaca, kurikulum 2013-textbook, evaluation, reading activities, reading exercises, curriculum 2013 |
Subjects: | 300 Social sciences > 371 Schools and their activities; special education > 371.3 Methods of instruction and study > 371.33 Teaching aids, equipment, materials |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | soegeng sugeng |
Date Deposited: | 08 Oct 2020 05:52 |
Last Modified: | 28 Mar 2024 06:11 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/175278 |
Text
Dwi Retno Palupi.pdf Download (7MB) |
Actions (login required)
View Item |