Developing English Supporting Instructional Material for the First Semester Students of Otomotif Kendaraan Tempur Major at Politeknik KODLIKLATAD

Hardiantini, Iir (2019) Developing English Supporting Instructional Material for the First Semester Students of Otomotif Kendaraan Tempur Major at Politeknik KODLIKLATAD. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Bahan ajar memegang peranan penting dalam proses belajar. Bahan ajar dapat digunakan sebagai salah satu sumber belajar. Dalam kenyataannya, siswa sering menemukan kesulitan dalam mencari sumber belajar yang sesuai seperti yang dialami oleh siswa semester jurusan Otomotif Kendaraan Tempur (Otoranpur) di Politeknik KODIKLATAD. Ketidaklengkapan bahan ajar yang sesuai menjadi salah satu hambatan baik bagi siswa maupun dosen dalam mencapai tujuan pembelajaran. Selain itu, kesulitan siswa dalam mengingat pembelajaran bahasa inggris juga mempengaruhi pencapaiannya. Ketika siswa tidak dapat mengingat pola bahasa, siswa tidak akan termotivasi untuk mempelajari bahasa inggris. Untuk itu, peneliti memberikan solusi dengan mengembangkan sumber belajar tambahan untuk membantu siswa dalam melatih pemahaman agar mereka tidak mudah melupakan materi yang mereka pelajari didalam kelas. Penelitian ini menggunakan model pengembangan Borg and Gall yang memiliki enam fase yaitu penelitian dan pengumpulan data, perencanaan, pengembangan produk awal, uji lapang awal, perbaikan produk, uji lapang. Terdapat tiga instrument yang digunakan dalam penelitian ini, yaitu lembar validasi ahli materi, lembar validasi ahli desain, dan lembar angket respon siswa. Dikarenakan penelitian ini bersifat skala kecil, maka peneliti melakukan uji coba produk kepada lima orang siswa jurusan Otoranpur. Kemudian, data yang diperoleh dianalisa dengan cara kualitatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa siswa bersemangat dalam menggunakan bahan ajar pendukung karena memuat banyak kegiatan yang menarik. Bahan ajar pendukung juga memudahkan siswa dalam memahami materi. Selain itu, bahan ajar pendukung juga dilengkapi dengan vocabulary learning yang mampu membuat siswa termotivasi untuk mempelajari bahasa inggris berdasarkan jurusannya. Sehingga dapat disimpulkan bahwa bahan ajar yang telah dikembangkan dapat digunakan oleh siswa dalam belajar bahasa inggris.

English Abstract

Instructional material plays an important role in teaching and learning process. It can be used as a source in learning English. In fact, the students often find difficulties while looking for an appropriate learning source as it happened to the first semester students of Otomotif Kendaraan Tempur (Otoranpur) Major at Politeknik KODIKLATAD. The incompleteness of instructional material that is suitable with the students’ need often becomes an obstacle both for the students and lecturer in achieving the learning objective. Further, the student’s difficulty in memorizing the English lesson also influence their achievement. Once the students fail to memorize the language pattern, they suddenly feel unmotivated to learn English. Hence, the researcher wanted to give solution by developing an additional learning source to help them in drilling their understanding so that they will not easily forget the material they learnt in the class. This study employed Borg and Gall development model which consisted of six phases namely research and information collecting, planning, developing preliminary form of the product, preliminary field testing, main product revision, and main field testing. There were three instruments used in this study which were, content validation sheet, design validation sheet, and students’ response questionnaire. Since it was a small-scale research, the researcher tried out the product to five students of Otoranpur major. Then, the data obtained was analyzed qualitatively. The result of the study showed that the students were excited in using the instructional material since it contains interesting activities. It also made the students more easily in understanding the material. Moreover, it is equipped with vocabulary learning which made the students motivated in learning English according to their discipline. Thus, it can be concluded that the developed instructional material is ready to be used by the students in learning English.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FIB/2019/208/051908771
Uncontrolled Keywords: Bahan ajar, kebutuhan siswa, pengembangan-Instructional material, students’ need, development
Subjects: 300 Social sciences > 371 Schools and their activities; special education > 371.3 Methods of instruction and study
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 08 Oct 2020 04:51
Last Modified: 28 Mar 2024 06:09
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/175272
[thumbnail of Iir Hardiantini.pdf] Text
Iir Hardiantini.pdf

Download (11MB)

Actions (login required)

View Item View Item