Strategies of High and Low Achievers in Learning Grammar

Negara, Viviana Puspita (2019) Strategies of High and Low Achievers in Learning Grammar. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Saat siswa mencoba untuk menerapkan materi atau pola grammar dalam empat keterampilan dasar, sayangnya, beberapa dari mereka mempunyai hambatan atau masalah yang harus diidentifikasi dan dikenali. Dalam situasi ini, siswa menggunakan strategi belajar dalam menangani masalahnya. Selain itu, ternyata masalah-masalah tersebut mempengaruhi performa siswa dalam belajar grammar. Dengan mengamati nilai grammar yang diraih dalam mata kuliah grammar tertentu, siswa dikategorikan dalam peraih nilai tinggi dan peraih nilai rendah. Oleh karena itu, perlu dilakukan penelitian ini mengingat banyak siswa mempunyai masalah dalam belajar grammar dan membutuhkan strategi yang tepat untuk mengatasi masalahnya. Peneliti menggunakan metode penelitian deskriptif kualitatif. Data diambil dari wawancara dan questionnaire pada 3 peraih nilai tinggi dan rendah dari mahasiswa semester IV Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris Universitas Brawijaya. Peneliti menggunakan teknik wawancara untuk mendapatkan informasi seputar masalah-masalah yang ditemui siswa dan strategi yang digunakannya. Selain itu, peneliti menggunakan questionnaire yang dirancang oleh Abri (2017) dari penelitiannya yang berjudul “Strategi Belajar Grammar dalam Kelas Bahasa Inggris Omani: Tipe dan Hubungan dengan Kecakapan Siswa”. Berisi 38 pertanyaan masing-masing strategi 23 cognitive, 7 meta-cognitive, dan 8 socio-affective untuk mendapat info lebih dalam tentang kegiatan belajar yang digunakan peraih nilai tinggi dan rendah. Teknik triangulasi digunakan untuk menganalisa data penelitian ini. Fokus dari triangulasi adalah untuk memastikan apabila analisa dari masing-masing instrumen mempunyai hasil yang sama. Pada akhirnya, hasil dari kedua instrumen mendukung satu sama lain dan mempunyai informasi yang kredibel. Temuan dalam penelitian ini menunjukkan bahwa peraih nilai tinggi menggunakan strategi lebih banyak dari peraih nilai rendah. Peraih nilai tinggi memiliki kecenderungan dalam menggunakan lebih dari satu jenis strategi termasuk strategi cognitive dalam belajar grammar, sedangkan peraih nilai rendah cenderung menggunakan strategi socio-affective dan hanya menggunakannya sebagai strategi utama. Dengan kata lain, peraih nilai tinggi lebih fleksibel dari peraih nilai rendah dalam belajar grammar, mereka dapat memahami lebih baik dalam belajar grammar bersama atau tanpa teman. Namun, peraih nilai tinggi lebih mengandalkan bantuan teman melalui interaksi sosial dalam memahami materi. Dengan harapan, hasil dari penelitian ini dapat bermanfaat untuk dosen grammar dalam menentukan metode pembelajaran dan penelitian pendukung untuk peneliti-peneliti selanjunya.

English Abstract

When learners try to apply grammatical items or patterns in four basic skills, unfortunately, some of them have obstacles or problems that should be identified and recognized. In this case, learners use learning strategies in trying to fix the problem. Besides, it turned out the problems affect students’ performance in learning grammar. By observing grammar score they achieved in a particular grammar course, learners are categorized into groups such as high achievers (learners who have high score) and low achievers (learners who have low score). Therefore, it is necessary to conduct this study since many English grammar learners have problems in learning grammar and need appropriate learning strategies to deal with the problems. The researcher used descriptive qualitative for the research method. The data were taken from interview and questionnaire to 3 high and 3 low achievers of the 4th semester students of English Language Education Program at Universitas Brawijaya. The researcher used interview to get information about problems found by the achievers and strategies used by each of them. Moreover, the researcher adopted questionnaire designed by Abri et al. (2017) from a study entitled “Grammar Learning Strategies in Omani EFL Classes: Type and Relation to Student Proficiency”. It contains 38 question items consisting of 23 cognitive, 7 meta-cognitive, and 8 socio-affective items to get brief information about learning activities used by high and low achievers. Triangulation technique was used to analyze the data of this study. The focus on the triangulation was to make sure whether the analysis of data from each instrument had the same result. At the end, the results from the two instruments supported each other and had the credible information. The findings of the research showed that high achievers used more learning strategies than low achievers. The high achievers have preference in using more than one strategy including cognitive strategies in learning grammar, while the low achievers prefer to use socio-affective strategies and only use it as the main strategy. On the other words, high achievers are more flexible than low achievers in learning grammar, meaning that they can understand better in learning grammar whether they learn it with friends or not. However, the low achievers rely much on their friends’ help through social interaction in understanding the materials. Hopefully, the results of this study can be beneficial for English grammar lecturers in considering teaching method preferences and a supporting research for future researchers.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FIB/2019/11/051908533
Uncontrolled Keywords: masalah dalam belajar,strategi belajar, peraih nilai tinggi, peraih nilai rendah-learning problems, learning strategies, high achievers, low achievers
Subjects: 300 Social sciences > 371 Schools and their activities; special education > 371.3 Methods of instruction and study
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Cina
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 31 Oct 2020 12:47
Last Modified: 10 Mar 2022 01:38
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/175022
[thumbnail of Viviana Puspita Negara.pdf]
Preview
Text
Viviana Puspita Negara.pdf

Download (2MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item