Improving the Students‟ Reading Comprehension Using Comic Strip in SMK PGRI 3 Malang

Ulfa, Maudy (2019) Improving the Students‟ Reading Comprehension Using Comic Strip in SMK PGRI 3 Malang. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Mengajar membaca pada siswa tidak hanya tentang meminta siswa untuk membaca sesuatu pada kertas mereka tetapi juga mengajarkan mereka membaca dengan cara yang benar. Dalam mengajar membaca, semua siswa diajarkan cara membaca dan mentransfer makna dari teks ke dalam pikiran, itu berarti membaca seperti memahami suatu teks. Hal-hal sulit dalam mengajar membaca adalah meminta siswa membaca dan memahami teks. Permasalahan tersebut juga terjadi pada siswa kelas X Teknik Kendaraan Ringan A SMK PGRI 3 Malang. Oleh karena itu, penulis bermaksud untuk menyelesaikan masalah siswa dengan meningkatkan pemahaman membaca siswa dengan menggunakan komik. Metode penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas (PTK) yang memiliki empat pertemuan pelaksanaan termasuk tes yang dilakukan. Fokus dari penelitian ini adalah untuk menerapkan komik strip dalam mengajar membaca teks naratif untuk pemahaman siswa terhadap teks. Kriteria keberhasilan untuk penelitian ini adalah ketika semua siswa di kelas lulus skor minimum dan skor rata-rata untuk kelas adalah 70% atau lebih. Untuk mengumpulkan data yang dibutuhkan dalam penelitian ini penulis menggunakan instrumen, pedoman wawancara, lembar observasi dan tes. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa ada peningkatan pemahaman membaca siswa setelah penerapan komik strip. Bukti peningkatannya adalah dalam proses belajar mengajar dimana siswa lebih menikmati dan mudah memahami teks yang mereka baca. Selain itu, dapat dilihat pada hasil pre-test dan post-test siswa. Ini berarti bahwa tujuan penelitian tindakan kelas berhasil diselesaikan.

English Abstract

Teaching reading for students is not only about asking the students to read something on their paper but also teach them how to read in the right way. In teaching reading, all students are taught how to read and transfer the meaning from text into the mind, it means reading is like a comprehension a text. The difficult things in teaching reading are to ask students to read and comprehend the text. Those problems also happened to the X Teknik Kendaraan Ringan A class students of SMK PGRI 3 Malang. Therefore, the writer intends to solve the students‟ problems by improving the students‟ reading comprehension by using comic strip. The method of this research was classroom action research (CAR) which has four meetings of the implementation including the test conducted. The focus of this research is to implement comic strip in teaching reading narrative text to the students‟ comprehension toward the text. The criteria of success for this research is when all students in the class pass the minimum score and mean score for the class is 70% or more. To collect the data needed in this research the writer uses instruments, interview guide, observation sheet and the test. The result of this research shows that there is an improvement of the students‟ reading comprehension after the implementation of comic strip. The evidence of the improvement was in the teaching learning process which were the students more enjoy and easy to comprehend the text that they read. Besides, it could be seen in the result of the students‟ pre-test and post-test. It means that the objective of the classroom action research is successfully accomplished.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FIB/2019/7/051908530
Uncontrolled Keywords: Pemahaman Bacaan, Komik Strip, Teks Naratif-Reading Comprehension, Comic Strip, Narrative Text.
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 29 Aug 2020 05:33
Last Modified: 05 Mar 2024 04:36
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/175005
[thumbnail of Maudy Ulfa.pdf] Text
Maudy Ulfa.pdf

Download (8MB)

Actions (login required)

View Item View Item