Motif Penggunaan Fitur Attraction and Activity pada Aplikasi Traveloka

Pradana, Rahmadian Maulidin (2019) Motif Penggunaan Fitur Attraction and Activity pada Aplikasi Traveloka. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui motif penggunaan fitur attraction and activity pada aplikasi Traveloka. Penelitian ini menggunakan teori uses and gratification. Penelitian ini berfokus pada penggunaan aplikasi dan website dalam penentuan motif penggunanya. Penelitian ini menggunakan variabel (X) motif McQuail (2009) dan tujuh indikator motif oleh Whitting dan William (2013) yaitu (1) Social Interaction, (2) Information seeking, (3) Pass Time, (4) Entertainment, (5) Relaxation, (6) Communicatory Utility, dan (7) Convenience Utility. Jenis penelitian ini adalah kuantitatif deskriptif dengan metode survei. Penelitian ini juga bertujuan untuk mengetahui motif apa yang paling dominan dalam penggunaan fitur attraction and activity Traveloka. Sampel penelitian ini berjumlah 272 responden yang memiliki kriteria; masyarakat Indonesia secara umum, yang pernah menggunakan fitur attraction and activity Traveloka baik melalui website maupun aplikasi pada gadget yang dimiliki dengan usia minimal 18 tahun. Teknik pengambilan sampel penelitian ini menggunakan teknik quota sampling. Alat uji instrumen penelitian ini adalah uji validitas dan uji reliabilitas. Analisis yang digunakan dalam penelitian ini adalah statistik deskriptif. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa motif pengguna dalam menggunakan fitur attraction and activity Traveloka adalah motif information seeking dan convenience utility.

English Abstract

This study aims to determine the motives for the use of attraction and activity features in the Traveloka application. This study uses the uses and gratification theory. This research focuses on the use of applications and websites in determining the motives of its users. This study uses variable (X) motive McQuail (2009) and seven indicator motives by Whitting and William (2013), namely (1) Social Interaction, (2) Information seeking, (3) Pass Time, (4) Entertainment, (5) Relaxation, (6) Communicatory Utility, and (7) Convenience Utility. This type of research is quantitative descriptive survey method. This study also aims to determine what motives are most dominant in the use of Traveloka attraction and activity features. The research sample consisted of 272 respondents who had criteria; Indonesian people in general, who have used Traveloka's attraction and activity features both through websites and applications on gadgets that are owned by at least 18 years old. The sampling technique of this study was using the quota sampling technique. The test instrument of this research instrument is the validity and reliability test. The analysis used in this study is descriptive statistics. The results of this study indicate that the motives of users in using Traveloka's attraction and activity features are information seeking and convenience utility motives.

Other obstract

-

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FISIP/2019/902/051908320
Uncontrolled Keywords: Motif, Attraction and Activity, Traveloka, Uses and Gratifications, Social Interaction, Information Seeking, Pass Time, Entertainment, Relaxation, Communicatory Utility, Convenience Utility
Subjects: 300 Social sciences > 302 Social interaction > 302.2 Communication > 302.23 Media (Means of communication)
Divisions: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik > Ilmu Komunikasi
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 18 Oct 2020 05:25
Last Modified: 19 May 2022 03:46
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/174745
[thumbnail of Rahmadian Maulidin Pradana (2).pdf] Text
Rahmadian Maulidin Pradana (2).pdf

Download (3MB)

Actions (login required)

View Item View Item