Retorika Visual dalam Poster Online Kampanye World Tb Day 2018 “Wanted:Leaders For Tb-Free World” pada Website WHO.

Permata, Arintya Iga (2019) Retorika Visual dalam Poster Online Kampanye World Tb Day 2018 “Wanted:Leaders For Tb-Free World” pada Website WHO. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Tuberculosis (TB) merupakan satu dari 10 penyebab terbesar kematian didunia. Kasus kematian terbesar TB banyak terjadi di negara berpenghasilan rendah dan menengah. Respon global terhadap TB relatif kuat, namun tidak pada bagian komunikasi. Dalam hal ini, poster menjadi media yang dibutuhkan terutama bagi negara-negara berkembang untuk menjangkau berbagai tingkat masyarakat hingga minoritas dengan berbagai bahasa dan budaya tanpa biaya yang besar. Sehingga, World Heath Organization (WHO) melakukan kampanye dalam memperingati World TB Day 2018 dengan merilis poster secara online sebagai upaya preventif pada penyebaran tuberculosis di seluruh dunia melalui websitenya – www.who.int. Penelitian ini menggunakan analisis retorika visual untuk memberikan pemahaman tentang pesan retoris yang tertanam dalam gambar poster. Penelitian ini menerapkan metodologi yang digunakan dalam analisis retorika visual untuk menentukan gambar yang dipilih WHO yang digunakan untuk tujuan retoris. Tujuan penelitian ini adalah mengidentifikasi elemen-elemen visual dalam poster online “Wanted: Leaders for TB-Free World” menggunakan retorika visual Hasil temuan saat ini menunjukkan perspektif visual yang ditampilkan berfokus pada figur leader sebagai perhatian utama dalam membawa pesan retoris dari poster.

English Abstract

Tuberculosis (TB) is one of the 10 biggest causes of death in the world. The highest number of TB deaths occur in low-middle income countries. the global response to TB is relatively strong, but not in communication. In this case, posters become the media needed especially for developing countries to reach various levels of society to minorities with various languages and cultures without a large fee. Thus, the World Health Organization (WHO) conducted a campaign to commemorate World TB Day 2018 by releasing online posters as a preventive measure on the spread of tuberculosis throughout the world through its website - www.who.int. This study uses visual rhetorical analysis to provide an understanding of rhetorical messages embedded in poster images. This study applies the methodology used in visual rhetorical analysis to determine WHO selected images used for rhetorical purposes. The purpose of this study was to identify visual elements in the online poster "Wanted: Leaders for TB-Free World" using a visual rhetoric. The current findings indicate that the visual perspective that is displayed focuses on ‘leader’ figure as the main concern on carrying rhetorical messages from the poster.

Other obstract

-

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FISIP/2019/830/051909606
Uncontrolled Keywords: retorika visual, poster, world health organization,
Subjects: 300 Social sciences > 302 Social interaction > 302.2 Communication > 302.24 Content
Divisions: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik > Ilmu Komunikasi
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 13 Oct 2020 04:58
Last Modified: 15 Jun 2022 06:58
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/174481
[thumbnail of Arintya Iga Permata.pdf] Text
Arintya Iga Permata.pdf

Download (1MB)

Actions (login required)

View Item View Item