The Implementation of Differentiated Instructional Strategies for Blind Student in English Learning: A Case Study on Bahasa Inggris Terjemahan Class in Universitas Brawijaya

Wulandari, Destina (2019) The Implementation of Differentiated Instructional Strategies for Blind Student in English Learning: A Case Study on Bahasa Inggris Terjemahan Class in Universitas Brawijaya. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Pendidikan adalah hak untuk setiap anak termasuk orang dengan disabilitas. Untuk mendukung strategi pendidikan inklusif, Tomlinson (2013) merekomendasikan strategi yang dinamakan Differentiated Instruction Strategy (DIS). Ini adalah strategi yang dirancang secara berbeda untuk mengakomodasi kebutuhan siswa. Strategi ini memberikan bimbingan bagi guru dalam mengatasi perbedaan kesiapan, minat, dan profil pembelajaran anak-anak, dengan tujuan memaksimalkan kapasitas setiap pelajar. Oleh karena itu, penelitian ini mencoba menjelaskan penerapan DIS untuk siswa tunanetra di kelas Bahasa Inggris Terjemahan (Bahasa Inggris) di Universitas Brawijaya. Jenis penelitian ini adalah deskriptif kualitatif yang melibatkan dua subjek penelitian yaitu seorang siswa tunanetra di kelas Terjemahan Bahasa Inggris dan seorang dosen kelas Terjemahan Bahasa Inggris. Peneliti menganalisa data berdasarkan lima indikator, yaitu lingkungan fisik, perilaku dosen, keterlibatan siswa tunanetra, bahan atau sumber, dan strategi pengajaran. Data dikumpulkan melalui observasi dan wawancara Sebagai hasil dari penelitian ini, peneliti menemukan bahwa menerapkan DIS untuk siswa tunanetra di kelas Terjemahan Bahasa Inggris memberikan keuntungan namun juga memberikan tantangan. Strategi ini dapat mengakomodasi kebutuhan siswa tunanetra dalam hal perilaku dosen tetapi kurang pada materi atau sumber. Berdasarkan temuan, peneliti berharap bahwa penelitian ini akan bermanfaat bagi dosen bahasa Inggris yang mengajar siswa tunanetra di kelas umum. Para peneliti menyarankan peneliti berikutnya untuk meneliti unit yang lebih kecil dari penerapan Strategi Pembelajaran Diferensial untuk siswa tunanetra sehingga penelitian ini bisa mendapatkan data yang lebih dalam. Peneliti menyarankan topik menganalisis dampak penerapan Strategi Pembelajaran Diferensial untuk motivasi belajar siswa tunanetra.

English Abstract

Education is a right for every child including the person with a disability. To support strategies of inclusive education, Tomlinson (2013) recommends a strategy that is called Differentiated Instruction Strategy (DIS). It is a strategy that is designed differently in order to accommodate students’ needs. It provides guidance for teachers in addressing children differences in readiness, interest, and learning profile, with the goal of maximizing the capacity of each learner. Thus, this research tries to elucidate the implementation of DIS for a blind student in Bahasa Inggris Terjemahan (English Translation) Class in Universitas Brawijaya. This is descriptive qualitative research. There are two participants of the study those are (1) a total-blind student in the Bahasa Inggris Terjemahan class; (2) the lecturer of Bahasa Inggris Terjemahan class. The researcher analyzes the data according to five indicators of the physical environment, lecturer behavior, blind student engagement, material or resources, and instructional strategies. The data were collected through observation and interview. As a result of the study, the researcher found out that implementing DIS for a blind student in Bahasa Inggris Terjemahan class is beneficial yet challenging. The strategy can accommodate blind student need in term of the lecturer behavior but less on material or resources. Based on the findings, the researcher expects that this study would be beneficial for the English lecturer who teaches the blind student in a mainstream class. The researcher suggests for the next researcher to research the smaller unit of the implementation of Differentiated Instructional Strategy for blind students so that the research could get deeper data. The researcher suggests the topic of analyzing the impact of the implementation of Differentiated Instructional Strategy for the blind student’s learning motivation.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FIB/2019/54/051908576
Uncontrolled Keywords: Strategi Pembelajaran Pembedaan, Siswa tunanetra, Pembelajaran Bahasa Inggris-Differentiated Instructional Strategies, Blind Student, English Learning.
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Sugeng Moelyono
Date Deposited: 05 Aug 2020 07:38
Last Modified: 09 Mar 2022 08:12
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/174472
[thumbnail of Destina Wulandari.pdf]
Preview
Text
Destina Wulandari.pdf

Download (6MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item