Vocational High School Students’ Motivation and Anxiety in Learning English at EFL Context

Maylani, Alfila (2019) Vocational High School Students’ Motivation and Anxiety in Learning English at EFL Context. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Bahasa Inggris sulit dipelajari oleh siswa SMK karena bahasa Inggris memiliki struktur bahasanya sendiri yang berbeda dengan struktur bahasa Indonesia yang lebih rumit. Menurut Chang (2006), sebagian besar siswa yang memilih untuk memasuki sistem sekolah menengah kejuruan cenderung tidak memiliki kemampuan bahasa Inggris yang sangat baik di sekolah menengah pertama, banyak siswa yang tumbuh dalam keluarga dengan status sosial ekonomi rendah dan tidak memiliki kesempatan untuk berlatih bahasa Inggris sepulang sekolah. Akibatnya, siswa tidak tertarik untuk belajar bahasa Inggris dan mereka memiliki kecemasan dalam belajar bahasa Inggris. Misalnya, merasa takut akan umpan balik negatif dari keikutsertaan mereka di kelas bahasa Inggris, merasa cemas terhadap komunikasi, selama kelas bahasa Inggris, perasaan takut terhadap penilaian di kelas bahasa Inggris (Horwitz et al, 1986). Namun, tidak sama sekali siswa hanya memiliki kecemasan, beberapa siswa juga memiliki motivasi untuk belajar bahasa Inggris. Ada dua macam motivasi, yaitu intrinsik dan ekstrinsik. Dalam penelitian ini, penulis menggunakan metode kuantitatif dan kualitatif. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas satu SMK Negeri 4 Malang yang terdiri dari 35 siswa dari kelas X DG E. Penulis menggunakan dua instrumen yaitu angket dan wawancara untuk 4 siswa terpilih. Hasil kuesioner menunjukkan bahwa motivasi intrinsik dan ekstrinsik siswa adalah "tinggi" dengan rata-rata variabel adalah 2,910. Itu didukung hasil wawancara, mereka secara intrinsik merasa senang belajar bahasa Inggris dan mereka secara ekstrinsik belajar bahasa Inggris untuk lulus ujian. Sementara itu, temuan penelitian ini menunjukkan bahwa kecemasan siswa adalah "rendah" dengan rata-rata variabel adalah 2,427. Itu didukung hasil wawancara, bahwa mereka tidak merasa cemas terhadap kelas bahasa Inggris. Oleh karena itu, ini menyarankan siswa untuk mempertahankan motivasi mereka dan menghilangkan kecemasan untuk meningkatkan prestasi siswa dalam belajar bahasa Inggris

English Abstract

English is difficult to study by foreign language students especially Vocational High School’ students because English has its own language structure which is different with Bahasa Indonesia’s language structure which is more complicated. Chang (2006), most students choosing to enter the vocational high school system tended not to have very good English proficiency in junior high school, many students grew up in families of low socioeconomic status and lacked opportunities to practice English after school. As a result, students are not interested in learning English and they have anxieties in learning English. For example, feeling afraid of negative feedbacks of their participation in English class, feeling anxiety towards the, communication during English class, feeling terrified towards assessment in English class (Horwitz et al, 1986). However, not all students only have anxieties, some students also have motivation to learn English. There are two kinds of motivation, which are intrinsic and extrinsic. In this research, the writer used quantitative and qualitative method. The subject of this study were the first grade students of SMK Negeri 4 Malang which consist of 35 students from X DG E class. The writer used two instruments which were questionnaire and interview for 4 selected students. The result of the questionnaire showed that the students intrinsic and extrinsic motivation was “high” with variable mean was 2.910. It was supported the result of interview, they intrinsically feel happy to learn English and they extrinsically learn english to pass the exam. Meanwhile, the finding of this research showed that the students’ anxiety was “low” with the variable mean was 2.427. It was supported the result of interview, that they do not feel anxious towards English class. Therefore, it suggests the students to mantain their motivation and eliminate anxiety in order to improve the students’ achievement in learning English.

Other obstract

-

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FIB/2019/69/051908591
Uncontrolled Keywords: Motivasi Siswa, Kecemasan Siswa, Belajar bahasa Inggris-Students’ motivation, Students’ Anxiety, Learning English
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 28 Aug 2020 10:10
Last Modified: 20 Jan 2022 04:49
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/174373
[thumbnail of Alfila Maylani.pdf]
Preview
Text
Alfila Maylani.pdf

Download (6MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item