Sari, Dini Chalista (2019) Exploring Vocabulary Learning Strategies Used by the First Year Students of SMK Negeri 1 Batu. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Kosakata sangat penting dalam proses pembelajaran bahasa inggris, masalah perolehan kosakata penting bagi guru bahasa Inggris yang harus membuat berbagai keputusan atau cara memperkaya kosakata pelajar bahasa Inggris. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui strategi kosa kata yang paling banyak digunakan oleh siswa di SMK Negeri 1 Batu. Ini adalah penelitian survei dengan kuesioner yang diadaptasi dari Takac (2008) sebagai instrumen. Kuesioner terdiri dari 20 pernyataan tertutup. Ada tiga kategorisasi strategi belajar kosa kata dalam kuesioner yaitu strategi memori (MEM), strategi kognitif (COG), strategi metakognitif (MET), dan strategi penentuan terakhir (DET). Kuesioner diberikan kepada 155 semua siswa jurusan perhotelan. Microsoft Excel 2010 digunakan untuk menghitung rata-rata yang diperoleh dari responden. Temuan penelitian ini mengungkapkan bahwa siswa adalah pengguna tinggi dari empat strategi pembelajaran kosa kata yaitu strategi memori, strategi kognitif, strategi metakognitif dan strategi penentuan akhir . Dari empat strategi pembelajaran kosa kata, strategi penentuan memperoleh rata-rata tertinggi di antara strategi kosa kata lainnya. Peneliti juga menemukan bahwa strategi belajar kosa kata sebagian besar digunakan oleh siswa yang mencapai skor tertinggi dalam ujian bahasa Inggris menggunakan strategi penentuan. Peneliti menyarankan guru bahasa Inggris untuk terus mendukung siswa agar sadar akan penggunaan strategi pembelajaran kosa kata dan membantu siswa untuk meningkatkan kosa kata mereka. Selanjutnya, guru dapat menyesuaikan kegiatan akademik dengan temuan penelitian ini untuk meningkatkan prestasi pendidikan. Untuk peneliti selanjutnya, mereka dapat mempertimbangkan latar belakang dan faktor karakteristik lain yang membuat penggunaan strategi pembelajaran kosa kata berbeda.
English Abstract
Vocabulary is so vital in English language learning process, the issue of vocabulary acquisition is important to English teachers who have to make various decisions or ways of enriching English language learners‟ vocabulary. This study aimed at finding out vocabulary learning strategies mostly used by students in SMK Negeri 1 Batu. This is a survey research with questionnaire adapted from Takac (2008) as the instrument. The questionnaire consists of 20 close-ended statements. There are three categorization of vocabulary learning strategies in the questionnaire that are memory strategies (MEM), cognitive strategies (COG), metacognitive strategies (MET), and last determination strategies (DET). The questionnaire was administered to 155 of hospitality students. Microsoft Excel 2010 was used to calculate the mean obtained from the respondents. The finding of this study reveals that the students are high users of four vocabulary learning strategies which are memory strategy, cognitive strategy, metacognitive strategy and determination strategy. From the four vocabulary learning strategies, determination strategy earned the highest mean among other vocabulary learning strategy. The researcher also found that vocabulary learning strategy mostly used by students that achieve a highest score in English examination using determination strategy. The researcher suggests the English teacher to keep supporting students to be aware of vocabulary learning strategy use and help students to improve their vocabulary. Furthermore, teacher can adjust the academic activities with the finding of this study to enhance educational achievement. For further researcher, they can consider other characteristic background and factor that create different vocabulary learning strategy use
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FIB/2019/355/051908924 |
Uncontrolled Keywords: | strategi pembelajaran kosakata, siswa EFL, SMK Negeri 1 Batu-vocabulary learning strategies, EFL students, SMK Negeri 1 Batu |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | soegeng sugeng |
Date Deposited: | 28 Aug 2020 09:57 |
Last Modified: | 16 Feb 2024 06:51 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/174309 |
Text
Dini Chalista Sari.pdf Download (2MB) |
Actions (login required)
View Item |